<< Augusztus >>
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Következő előadások:
A Szilfid
A víg özvegy
Coppélia
 
Átadták az első Seregi-díjat
Fotó: Csibi Szilvia

2012. december 12-én, a legendás koreográfus születésének évfordulóján az Operaház főigazgatója, Ókovács Szilveszter jelentette be a Seregi-díj megalapítását. A díjat első alkalommal Lukács András koreográfus vehette át a főigazgatótól május 5-én este, A makrancos Kata előadása előtt. (Fotógaléria)


A díj, amelynek alapítását két táncművész: Kollár Eszter és Bán Teodóra kezdeményezte, az aktív koreográfusgeneráció tehetséges alkotóinak elismerését szolgálja. A jelöltekre hattagú szakmai kuratórium tesz javaslatot. A grémium elnöke az Operaház mindenkori főigazgatója, tagjai: az Operaház mindenkori balett igazgatója, az Operaház balettművészeti főtanácsadója, Kollár Eszter, Bán Teodóra, valamint a Magyar Táncművészek Szövetségének elnöke vagy delegáltja. A jelöltek közül a díjat a legrátermettebb, maradandó tartalmat és művészi értéket teremtő, egyéni stílust képviselő koreográfusnak ítélik oda.

A jelöltek között lehet bármely, az adott évben új koreográfiát készítő, pályájának csúcsán lévő, kiemelkedő teljesítményt nyújtó koreográfus, akit a kuratórium bármely tagja jelöltnek javasol. A jelöltek névsora nem publikus. A díjat – amely nem vándordíj – évente egy személy kaphatja meg. Az elismerés a klasszikus balett területén kívül alkotó művészeknek, így például kortárs- és a színpadi tánc koreográfusoknak is odaítélhető. A díjjal járó relikvia egy Seregi László munkásságát jelképező szobor, Krasznai János alkotása, s jár hozzá egy felkérés az Operaház részéről: egy koreográfia megalkotására a következő évadra.

A 2012. évre odaítélt díjat 2013. május 5-én, az operaházi „Seregi-hónap” utolsó előadása, A makrancos Kata előtt adta át a díjazottnak a színpadon Ókovács Szilveszter, Solymosi Tamás mb. balettigazgató, Bán Teodóra, Kollár Eszter és Mihályi Gábor, a Magyar Táncművészek Szövetségének elnöke.

Az első elismerést Lukács András koreográfus kapta. Az 1977-es szülestésű művész  a fiatal koreográfusnemzedék egyik legsikeresebb képviselője, aki azon kevesek közé tartozik, aki a magyar táncélet „mindkét oldalán” elismertségnek örvend. Neve egyaránt jól cseng az Operaházba járó közönség és az alternatív játszóhelyeket preferáló nézők, illetve a klasszikus képzettségű és a kortárs táncosok körében is. Talán ennek – és kivételes tehetségének – köszönhető, hogy már nagyon fiatalon rangos kitüntetések birtokosa lett. Eddigi pályáján pedig olyan vezető társulatok tagja volt, mint a William Forsythe vezette Ballett Frankfurt (2001-2002), az egyik legszínesebb kortárs repertoárral rendelkező Ballet de l'Opera de Lyon (2002-2004) és a bécsi Staatsoper balettegyüttese, a DasBallett (2005-). 

Külföldi megbízásai előtt, és a kint töltött évek alatt a Magyar Nemzeti Balett tagjaként lépett fel a budapesti Operaházban, koreográfiáinak zöme pedig itthon készült.

Első sikereit a Magyar Nemzeti Balett Alapítvány Stúdió együttesében aratta rövidebb lélegzetű alkotásaival (Connection, Eszeveszetten, Elégia, Levél Martha Grahamnek stb.); azóta pedig az Operaház társulata és a Táncművészeti Főiskola mellett műsorra tűzte műveit a Győri Balett és művészeti szakközépiskolája, a Magyar Balettszínház Gödöllő, valamint a bécsi Staatsoper, ahol első egész estés munkája, az Arvo Pärt zenéjére készült Tabula Rasa (2006) többek között Jiří Kylián remekműve, a Petit Mort mellett szerepelt. 

Lukács András koreográfusi indulását nagyban befolyásolta, hogy a Táncművészeti Főiskola elvégzése után egy évig az angliai Elmhurst Ballet Schoolban tanult, ahol a modern technikák elsajátítása mellett mentorra talált André de Villiers személyében, akinek koreográfusi stílusa inspirálta első alkotásait. Ugyancsak gazdag impressziók érték a külföldön eltöltött évek során, amikor olyan kortárs koreográfusok műveit is tolmácsolta, mint William Forsythe, Jiří Kylián, Mats Ek, Nacho Duato, Roland Petit, Dominique Boivin, Philippe Decouflé, Myriam Naisy, Jorma Elo vagy Maguy Marin. Lukács András leggyakrabban Michael Nyman (film)zenéire koreografált, ám a Buadapesten immár széles körben elhíresült Örvény című koreográfiájának zenéjét Philip Glasstól választotta. Utóbbi, nagy sikerű darabját május 25-étől nyolc alkalommal adják elő a Magyar Nemzeti Balett művészei az Erkel Színház Öt tánc című estjének keretében.