<< Augusztus >>
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Következő előadások:
A csengő
A telefon
Bál az Operában30!
 
Társulat
Művészek

Gianfranco de Bosio | rendező |  

Gianfranco de Bosio egyike a legnagyobb olasz rendezőknek. A Mester a XX. századi színházi, filmes, televíziós és operaszakmának kiemelkedő egyénisége, aki mind a mai napig aktívan dolgozik.

A milánói IIULM egyetemen jelenleg is színházművészetet, a milánói Piccolo Teatro iskolájában venetói előadási nyelvezetet oktat.

Õ tette előadásaival nemzetközileg ismertté a reneszánsz szerző, Angelo Beolco, ismertebb nevén Ruzante alkotói színházát, a háború utáni Itáliában ő állította először színpadra Brecht darabjait. A legnagyobb szerzők, közöttük Eschilo, Shakespeare, Machiavelli Calderón, Moliere, Goldoni, Alfieri, Csehov Shaw, Pirandello alkotásait álmodta színpadra, de a modernek közül is rendezte Svevo, Sartre, Moravia, stb. műveit. 

Híres rendezése, Primo Levi Ember ez? c. művének színrevitele, amelyben 50 színész vett részt Európa valamennyi országából.  

Az ő filmje A terrorista, és ő rendezte a Mózes, a törvényhozó c. filmet is Burt Lancasterrel a főszerepben, Anthony Burgess díszleteivel, ami a RAI első nagyszabású, angol nyelvű produkciója volt. 

Operarendezései világszerte ismertek, színpadra állította, Monteverdi, Händel, Salieri, Mozart, Rossini, Donizetti operáit, Wagner tetralógiáját, Gounod, Massenet, Puccini és sok kortárs szerző alkotását.

A Mester kiemelt figyelmet szentel Verdinek, a szerző alábbi operáit állította színpadra: Oberto, Sanbonifacio grófja,Nabucco, Ernani, Traviata, Atrubadúr, Álarcos bál, Don Carlos, Aida, OtelloFalstaff.

A Nabuccót és az Aidát több mint húsz alkalommal rendezte színpadra Olaszországban és külföldön egyaránt, nem számolva a filmes és televíziós megjelenéseket. Puccini Tosca c. operájából a szerző által megjelölt, eredeti helyszíneken forgatott filmet. A Traviata és a Rigoletto operákból komplett oktató videó filmeket forgatott, az UNESCO által Veronában alapított, Nemzetközi Opera- és Poézis néven működő intézmény felkérésére.  

1998-ig a Veronai Aréna intendánsa, ahol első rendezése Gounod Rómeó és Júliája, ezt követték Boito Mefistofeléje, Verditől az Otello és a Traviata, majd a Nabucco és mindenek előtt az 1913-ban készült Aida életre keltése, amelyet ezt követően bemutattak még Bécsben, Izraelben, Tokióban és 2008, valamint 2009-ben újra az Arénában. 

---------
A 90-es években az a szerencse ért, hogy Trevisóban a nagy Peter Maag pálcája alatt vihettem színre Mozart trilógiáját (a Figaro házasságát, a Così fan tutte-t és a Don Giovannit). Maag szerelmese volt Amadeus muzsikájának, s azon túl, hogy elvarázsolta a zenekart, a recitativókat - kiemelendő azok jelentőségét - saját maga adta elő zongorán.  

 

A rákövetkező években rendezéseimet Bolognában tűzték műsorra, Daniele Gatti (Don Giovanni és Così fan tutte) és Györiványi Ráth György (Figaro házassága) vezényletével, parádés szereposztásban. 

 

A színrevitel díszletéül a Palladio által Vicenzában felépített eszményi színház másolata szolgált, amely mintha azért született volna, hogy befogadja a Don Giovannit, a Tirso da Molina tollából született mítoszt, amely a keletkezését követő években, a Teatro Olimpico megszületésével szinte egy időben indult világhódító útjára. 

 

Palladio építményének harmóniája nagyszerűen magába foglalja Mozart és da Ponte zenei és színpadi ötleteit. Da Ponte szövegkönyve a szabad szellem és a társadalmi normák közötti konfliktust tárja elénk. Don Giovanni vágyai beteljesülésének érdekében a végletekig hajszolja az élvezeteket, életét az erotika, és a szélsőséges érzelmek irányítják. Személye ugyanakkor magával ragadó, életereje elsöprő, viszont mindennek és mindenkinek ellenszegül, aki útjában áll.  

A két zseniális szerző az események és az érzelmek sokszínűségét, bonyolultságát tárja elénk, az emberi lélek ellentmondásokkal teli útvesztőiben járunk. 

A főhős bűnös és rokonszenves, az ellenfél, a Kormányzó, a rend képviselője rideg, kőkemény figura. A Kormányzó a kaland elején Don Giovanni keze által veszti el életét, majd a végén visszatér, hogy igazságot szolgáltasson.  

 

A műnek, a játékos dráma megjelölést adták alkotói, és játékos jellegét valóban nem szabad alábecsülni. 

A budapesti Operaház felkérése korábbi rendezésem felújítására, - amelynél a díszlet- és jelmeztervek elkészítésében a nagy tapasztalattal rendelkező Nanà Cecchi a jobb kezem -e rőpróba lesz számomra, hisz a teljes, húzásoktól mentes mű bemutatása a cél, vagyis a prágai és bécsi verziók egyesítése azzal a szándékkal, hogy a mindkét változatban jelenlévő helyzeteket és szereplőket még jobban megismerjük és megértsük. 

 

Gianfranco de Bosio 

 

Fordította: Kováts Rita 

 

 

 

 

Produkciók: