<< Augusztus >>
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Következő előadások:
A csengő
A telefon
Szabadság OperaGála
 
 
PREMIER! - Rameau: Hippolütosz és Aricia

Igazi csemegével zárja idei szezonját az Operaház. A Hippolütosz és Aricia című barokk operát június 26-án mutatjuk be - Rameau művet dalszínházunkban először - Vashegyi György barokk-specialista dirigens vezényletével, Káel Csaba rendezésében. A főszerepekben: Szutrély Katalin és Jeffrey Thompson, Phédre szerepében Vizin Viktória. (Fotógaléria és videó)


Futurisztikus látványvilág, "bolygóközi"  vizuális hatások Haamer Andrea jelmezeivel, Szendrényi Éva díszleteivel és Bordos Zsolt világhírű videomap animátor segítségével. Ókovács Szilveszter főigazgató a produkció sajtóeseményén elmondta, hogy a korszak- és műfajteremtő Rameau opera bemutatását (az ősbemutató 1733-ban volt) egy hagyomány első jelentős lépésének tekinti. "Ezentúl minden évadunk végén szeretnénk műsorra tűzni egy barokk művet, kicsit tesztelve is a magyar közönséget ezen a téren, de egyúttal remélve, hogy ez a varázslatos zenei világ, igazi szakértők tolmácsolásában megtalálja az útját a hazai nézőkhöz. Bár a műfaj régi, a mondanivaló és a hangzás  nagyon is modern, ez a rendezés pedig különösen friss kontextusba helyezi a művet." Az opera fő üzenete Káel Csaba rendező koncepciójában „a szerelem mindent átható erőként való ábrázolása. A görögök makrokozmosza valahol az Olümposz tetejénél ért véget, a 21. századi ember számára azonban a makrokozmoszt az űrkutatás végtelenné tette. A görög eredetmítoszok egyikében olvasható, hogy az őskáoszból a szerelem teremti a világot. Úgy is fogalmazhatunk, hogy szerelem nélkül nincs ember, ember nélkül nincs makrokozmosz."

A francia barokk repertoár annyira különleges világ még a barokkon belül is, hogy megszólaltatása elképzelhetetlen a stílus speciális ismerete nélkül. „Rameau-nál és a többi francia szerzőnél a zenekari anyag nem puszta hátteret nyújt az énekes csillogásának, hanem az énekszólamok szerves részét képezik a partitúrának. Részint ez okozza a stílus nehézségét, hiszen itt nem az a feladat, hogy a zenekar lekísérje az énekest: olyan mértékig precízen van megírva a zene, hogy az énekesek, a zenekar és a kórus tökéletes összhangja nélkül az előadás meghal.” – mondja a produkció dirigense, Vashegyi György.

Rameau a korabeli Franciaországban Racine jóvoltából széles körben ismert Phaedra-mítoszt dolgozta fel a Hippolütosz és Ariciában. A mostani színrevitelben két világhírű szólista: Jeffrey Thompson és Vizin Viktória is színpadra lép a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar kíséretével. Thompson William Christie énekes iskolájában, a Jardin de Voix-ban nőtt fel, és ennek nyomán lett a világ egyik vezető haute-contre-ja (azaz francia magas tenorja). Thompson nem először énekel Magyarországon, ám az Operaházban most debütál. "Úgy gondolom, újszerű, szinte sokkoló lesz a közönségnek az a hangszín és technika, amelyet hallani fognak tőlem - mondja Thompson - ez a tenor-stílus ugyanis semmi máshoz nem hasonlítható. A szöveg, a hangi díszítő- és bravúrelemek, valamint a híress barokk 'gesztikuláció' olyan elegyét láthatják a nézők, amely önmagában is elmeséli a történetet, szinte nem is kell hozzá érteni a szöveget vagy ismerni az alapművet."

A különleges barokk operát három alkalommal láthatja dalszínházunk közönsége.

 

A produkció adatlapjáért kattintson IDE. 

 

A produkció trailere:

 

 

 

 

A sajtótájékoztatóról készült videó: