Tovább a tartalomhoz

16 premier, köztük 8 balett, 7 opera  és 1 vegyes műfajú darab bemutatója szerepel a 135 éves Magyar Állami Operaház 2019/2020-as szezonjának műsorán. Az intézmény évadnyitó társulati ülésén új kiadványait és nyilvános digitális adattárát is bemutatta, valamint köszöntötte az operaházi pályafutásának 50 éves jubileumát ünneplő Medveczky Ádám karmestert.

A 2020-as budapesti Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus előhangjaként meghirdetett Keresztény Évadban a Magyar Állami Operaház új színrevitelben mutatja be Wagner Parsifal és Verdi Don Carlos című alkotását, előbbit Almási-Tóth András művészeti igazgató, utóbbit a német Frank Hilbrich rendezésében. Vecsei H. Miklós Mozart Szöktetés a szerájból című művével debütál (opera)rendezőként, Szinetár Miklós pedig Gyöngyösi Levente szimfonikus hangszerelésében viszi színre Szörényi Levente és Bródy János István, a király című alkotásának operaváltozatát. A műsorra tűzött barokk művek közt szerepel Händel Messiása mozarti átiratban, amelyet Anger Ferenc állít színpadra, míg Bach basszushangra írt Krisztus-kantátáiból Horváth Csaba készít monodramatikus adaptációt Keresztkantáták címmel. A friss operaprodukciók között szerepel Jake Heggie Ments meg, uram! című műve vizuális koncertverzióban Almási-Tóth András elgondolása szerint és Gyöngyösi Levente A Mester és Margarita című opera-musicalje Szente Vajk színrevitelében. Az opera több évada zenés prózai darabokat is színpadra állít, idén Karol Józef Wojtyła – a későbbi II. János Pál pápa – Az aranyműves boltja című prózai oratóriumát Szikora János rendezi a székesfehérvári Vörösmarty Színház művészeinek közreműködésével, az egykori krakkói művésztárs, Penderecki zenéivel.

A Magyar Nemzeti Balett csaknem 50 év után Michael Messerer átdolgozásában mutatja be Vakhtang Chabukiani Laurencia című egész estés nagybalettjét, és először lesz látható Magyarországon Wayne McGregor 2006-ban a londoni Royal Ballet-nek készített munkája, a Chroma. A Magyar Nemzeti Balett táncosaira koreografál darabot Venekei Marianna első balettmester Tűzmadarak címmel, az évadtematikához kapcsolódó Kreol, kreál című est egyfelvonásosait pedig Velekei László, Vincze Balázs és Sarkissova Karina állítja színpadra.

Az évadnyitó társulati ülésen operai tagságának 50 éves jubileuma alkalmából köszöntötték Medveczky Ádám Kossuth-díjas karmestert, aki 1969. szeptember 1-jén korrepetitorként kezdte tevékenységét a Magyar Állami Operaházban. Egy évvel később vezénylő korrepetitorként, 1974-től karmesterként foglalkoztatta az intézmény, amelynek 1990 és 1993 között főzeneigazgatója is volt. Repertoárján csaknem 70 opera szerepel, köztük számos magyar alkotás ősbemutatója is nevéhez fűződik. Az Opera együtteseinek körében nagy köztiszteletnek és szeretetnek örvendő karmester számos kitüntetést, például az Opera Örökös Tagságát követően 2011-ben vehette át a Kossuth-díjat és lett így a Magyar Állami Operaház Mesterművésze.

Az intézmény megnyitásának 135. évfordulója alkalmából teszi elérhetővé és kutathatóvá az interneten digitális adatbázisának béta verzióját, amelyet az elmúlt öt évben az Operaház Emléktárának munkatársai – Karczag Márton, Wellmann Nóra – és Országh György fejlesztő készített. Az Opera DigiTár elnevezésű, szabadon hozzáférhető felületén jelenleg 53800 előadás, 6300 személy, továbbá mintegy 5000 fotó és egyéb dokumentum kutatható az Opera első 130 évéből. A folyamatosan töltődő és további keresési fejlesztésekre váró oldal az Opera honlapjáról érhető el.

Szintén az évadnyitó alkalmából mutatta be az Opera két új kiadványát. A II. világháború után a magyar operajátszást újjáélesztő igazgató munkásságát dolgozza fel Karczag Márton Aranykalickában – Tóth Aladár élete és kora című kötete. A világháború után zongoraművész feleségével, Fischer Annie-val Magyarországra visszatérő esztéta a változó politikai viszonyok és a vasfüggöny leereszkedése közepette is képes volt emberi tisztességét megőrizve az európai élvonalba emelni a Magyar Állami Operaházat. Évtizedes igazgatói pályafutása alatt a zenekar élén főzeneigazgatóként tevékenykedett Otto Klemperer, Harangozó Gyula színpadra állította Bartók Csodálatos mandarinját, színre vitték az első nagy szovjet/orosz baletteket, és immár operai fennhatóság alatt nyitotta meg kapuit az Erkel Színház. Emellett ekkor indult olyan énekes nagyságok pályája, mint Házy Erzsébet, Takács Paula, Delly Rózsi, Simándy József, Ilosfalvy Róbert vagy Melis György.

A 20. század második felének sokoldalú zenei alakjára, Mihály András Kossuth-, Liszt- és Erkel-díjas zeneszerzőről-karmesterre CD kiadásával emlékezik meg az Opera. Mihályi operaszerzőként 1966-ban mutatkozott be Együtt és egyedül című II. világháborús alkotásával. Ezt követően majd negyedszázadon át vezényelte az Opera együtteseit, a csellószólam művészeként is dolgozott az Ybl-palotában. A negyvenes évek végén főtitkárként működött, 1978 és 1987 között pedig igazgatóként irányította az intézményt, hasonlóan nehéz időszakban, hároméves bezárás idején. A születésének centenáriuma alkalmából most megjelenő CD az MTVA archívuma nyomán főként Wagner-vezényléseiből válogat részleteket (A nürnbergi mesterdalnokok, Trisztán és Izolda, Parsifal), de olyan csemegék is megtalálhatók az albumon, mint Monteverdi Tankréd és Klorinda párviadala című szcenikus madrigálja és a Mihály Együtt és egyedül című művéből szemelvény.

Az évadnyitó társulati ülésen szó esett az Opera Zenekar idei első szimfonikus hangversenyéről is, amely a pesti intézményes operajátszás 182 éves évfordulóját, tehát a zenekar jogelődjének alapítását is ünnepli. Az Erkel Színházban 2019. szeptember 30-án elhangzó koncert különlegessége Alekszej Ribnyikov 6. szimfóniája lesz. A négytételes műnek, amely a fény és a sötétség harcát zenésíti meg az első ember, Ádám születéséig, az őszi napéjegyenlőség és a Keresztény Évad tematikája is sajátos aktualitást ad. A nyitódarab a Titusz kegyelme című opera nyitánya, amit Vitellia áriája követ Horti Lilla előadásában. A szünet előtt Mozart A-dúr hegedűversenye szólal meg Nagao Haruka, az Opera Zenekar kiváló koncertmesterének szólójával. Az est karmestere Kesselyák Gergely. A következő hetekben Erkel Ferenc gyakorlatilag ismerten, Szent Erzsébetről írott operafelvonását nyilvános lemezfelvételen rögzítik az Opera művészei, és három hangfaj három jelentős férfiénekese is gálát ad az Erkel Színházban: Ferruccio Furlanetto basszus, Kálmándy Mihály bariton és Juan Diego Flórez tenorista.


Fotók: Nagy Attila