Tovább a tartalomhoz

Christoph Willibald Gluck: Orfeusz és Eurüdiké
Ferdinando Bertoni: Orfeusz

Az új évadban is folytatódnak a kamaraoperai estek a Liszt Ferenc Zeneakadémia Solti György Termében. Ezúttal a görög szerelem nyomába eredünk, és így kivételes módon egy estén két szerző: Gluck és Bertoni operáin keresztül ismerkedhetnek meg Orfeusz történetével.    

Az est első részében Gluck legnépszerűbb operáját, az Orfeusz és Eurüdikét hallhatjuk. A mű igen nagy hatással volt a későbbi korok legkiválóbb zeneszerzőire: Mozartra, Beethovenre és Wagnerre is. Az Orfeo ed Euridicét 1762-ben adták elő először Bécsben, s ezt dolgozta át a zeneszerző a párizsi közönség ízlésére szabva 12 évvel később Orfée et Eurydice címen. A Zeneakadémián a bécsi változatot mutatjuk be, Szenteczki Zita rendezésében.

Az est második részében Ferdinando Bertoni operája következik, aki a maga Orfeusz-variációját 1776-ban egy híres castrato, Gaetano Guadagni kifejezett kérésére készítette el, aki tizenkét évvel korábban Gluck hasonló című operájának címszerepét is énekelte. A szerző bevallottan Gluck partitúráját maga előtt tudva komponált, és ugyanazt a librettó alapot használta, mint elődje. Igazi operatörténeti csemege lesz felfedezni a sok hangulati és dallambeli hasonlóság/azonosság mellett a kis különbségeket, melyekre magyarázatot Bertoni tradicionális, Gluck reformjait figyelmen kívül hagyó, az opera seria hagyományára építő kompozíciós technikájában lelhetünk. A művet Lázár Helga rendezésében láthatják a Zeneakadémia Solti termében.