Tovább a tartalomhoz

A Magyar Állami Operaház majd százéves hagyománya, hogy halottak napján a múlandóságról való megemlékezéshez Verdi Requiemjét hívja segítségül, ami az utóbbi évtizedekben a november 4-i nemzeti gyásznap megemlékezésével is párosult. A gyászmisét 2024-től szcenírozott formában, Tulassay Ádám rendezésében tűzi műsorára az OPERA: idén Ádám Zsuzsanna, Gál Erika, Kovácsházi István és Gosh Sargsyan alakítja a főszerepeket, az OPERA zenekarát és énekkarát Jiří Habart dirigálja.

„Opera egyházi köntösben” – Hans von Bülow karmester sokat idézett, eredetileg negatív kritikának szánt megjegyzése jól illusztrálja azt az elterjedt nézetet, hogy Verdi Requiemje bár a katolikus liturgiából kölcsönzi szerkezetét és szövegét, nem is annyira vallásos tartalmat hordoz, mint inkább a gyásszal összefüggő egyetemes érzelmek – a fájdalom, a veszteségből fakadó szomorúság és düh, a végítélettől való félelem és a béke iránti remény – kifejezésére törekszik, színpadra kívánkozó, drámai eszközökkel.

Tulassay Ádám rendező színrevitelében Verdi művének tételei különböző érzelmi töltetű, egymáshoz lazán kapcsolódó pillanatok soraként elevenednek meg, melyeket a szoprán – az előadásban most debütáló Ádám Zsuzsanna – szemszögéből követünk nyomon, vagyis ahogy ő képzeli az apokalipszist, a halál napját. Partnerei az esten Kovácsházi István, valamint a produkcióban ugyancsak most bemutatkozó Gál Erika és az örmény Gosh Sargsyan, aki a napokban a Georg Solti Akadémián már kivívta magának az operaházi értő közönség elismerését. Az előadásban kettős szereposztásban szólót táncol a Magyar Nemzeti Balett két művésze, Gyarmati Zsófia és Papp Zsuzsanna. A Magyar Állami Operaház Zenekarát és Énekkarát Jiří Habart, a fiatal cseh karmester-nemzedék kiemelkedő alakja dirigálja, aki a 2023-as debreceni Kodály Zoltán Nemzetközi Zenei Verseny díjazottjaként nyerte el fellépési lehetőségét.

Verdi Requiemjének szcenírozott változatát 2025. november 2-án és 4-én tűzi műsorára a Magyar Állami Operaház.

Fotó: Berecz Valter