Tovább a tartalomhoz

22 bemutató és 57 repertoárdarab, 481 saját nagytermi előadás és rekordszámú, több mint 600.000 fizető néző jellemezte 2016/17-ben a Magyar Állami Operaház 132. szezonját. Az évadzáró Csillagóra Gálaesten átadták az intézmény legrangosabb kitüntetéseit, a művészek pedig elbúcsúztak a felújításra váró nagyszínpadtól. Miközben a következő évadban az Erkel Színház lesz az Opera központi játszóhelye, az operaházi rekonstrukcióval párhuzamosan elindulhat a produkciók hátterét biztosító Eiffel Műhelyház beruházása is.

Kodály Zoltán halálának 50. évfordulója és A fából faragott királyfi bemutatójának 100 éves jubileuma ihlette az Opera tematikus Magyar Évadát, aminek keretében 16 magyar premier – köztük 5 ős- és 1 magyarországi bemutató – valamint további 25 repertoárdarab volt látható az elmúlt tíz hónap során. Az intézmény 2016 őszén különleges eseménysorozattal emlékezett meg az 1956-os forradalom 60. évfordulójáról, miközben az Opera zenekara és szólistái New Yorkban, az ENSZ-székház Közgyűlési termében és a kassai színházban is nagy sikerű fellépésekkel is tisztelegtek a jubileum előtt.

A Magyar Évad emlékezetes pillanatai közé tartozott többek között a Michał Znaniecki lengyel rendező által újraértelmezett Székely fonó, Eötvös Péter A szerelemről és más démonokról című operájának magyarországi premierje a szerző vezényletével, Frenák Pál A fából faragott királyfira készített új koreográfiája, valamint Venekei Marianna és Dés László első egész estés modern balettprodukciója, A vágy villamosa ősbemutatója. A tematikus évadban a báli szezont az Opera Háry Estéllyel koronázta meg, aminek ez alkalommal két díszvendége is volt Ildebrando D'Arcangelo olasz basz-bariton és Kristian Benedikt litván tenor személyében. Az évad csúcspontjának ezúttal is a hagyományos májusünnep számított, ami idén MagyarFeszt néven egy teljes hónapon keresztül 42 előadással és naponta egy-egy beavató programmal várta az érdeklődőket, zárásként pedig a világhírű német basszista, René Pape adott áriaestet.

A már említett nemzetközi hírű énekesek és 175 magyar kollégájuk mellett a most záruló évadban a nemzetközi operaélet olyan sztárjai is felléptek az Operaházban és az Erkel Színházban, mint Renée Fleming, Iréne Theorin, Edita Gruberová, Charles Castronovo vagy Erwin Schrott, a Magyar Állami Operaház Zenekarát pedig kiváló magyar dirigensek mellett olyan nemzetközi hírű karmesterek is vezényelték, mint Christian Badea, Oliver von Dohnányi, Stefan Soltész vagy Pinchas Steinberg.

A nemzetközi repertoárban is számos újdonságot kínált az idei évad. Anger Ferenc rendezésében először volt látható Magyarországon Poulenc A kármeliták című megrázó erejű operája, míg a Magyar Nemzeti Balett nem csak a Johan Inger's Rain Dogs című modern koreográfiát vitte színre, hanem Anna-Marie Holmes és Solymosi Tamás irányításával először mutatta be A kalóz című grandiózus balettet is.

Az Opera továbbra is kiemelt feladatának tekinti a jövő közönségének kinevelését, valamint hogy a dalszínházi műfajokat és a balettet minél szélesebb körben megismertesse. Ezt a célt szolgálta az elmúlt évadban 31 televízió- és 9 rádióközvetítés, az Opera nagyköveteinek tevékenyége és további 220 ifjúsági program, amelyek közül a legnagyobb sikert a középiskolásokat célzó OperaKaland ért el. Az őszi és a tavaszi sorozatban a Bohémélet 2.0 és a Bánk bán című operát összesen 35 előadáson több mint 63 000 fiatal látta, így az OperaKalandnak köszönhetően a program 2013-as indulása óta több mint 200 000 gyermek tapasztalhatta meg az ország minden pontjáról a dalszínház nyújtotta élményt. Jövőre a Figaro 2.0-val és Total Dance néven a humort sem nélkülöző kortárs koreográfiákkal folytatódik majd a sorozat.

A 2017/18-as évadban az Operaház színpadtechnikai rekonstrukciója miatt ugyan az épületben nem lesznek előadások, az épületben található OperaShop és Opera Café azonban zavartalanul működik a jövőben is, az OperaVisit keretében pedig a közönségforgalmi terek egyes részei is látogathatók maradnak a felújítás ideje alatt. A tervek szerint az évad folyamán megkezdődhetnek a Kőbányai úti Eiffel Műhelyház kivitelezési munkálatai is, így 2018-ban nem csak 21. századi színpadtechnikával, de minden igényt kielégítő műhely- és raktárbázissal is gazdagodik Magyarország egyetlen, kizárólag az opera és a klasszikus balett műfajának szentelt intézménye.