Tovább a tartalomhoz

A Magyar Állami Operaház 12 operát és egy vegyes stílusú alkotást mutatott be az évadban, a turnéelőadásokkal együtt pedig összesen 39 művet tartott repertoárján, amiből 198 teljes értékű és 35 koncertszerű előadást mutatott be.  Az Operaházat annak felújítása miatt nélkülöző intézményben a 2017/18-as A „Ring gyűrűi”-évad után a 2018/19-es évad is a turnék és vendégjátékok jegyében telt. 

2018 nyarán Észtországban, a Saaremaai Operafesztiválon a Traviata, a Figaro házassága és A cigánybáró című előadásokkal, valamint egy zenekari gálával arattak együtteseink és művészeink zajos sikert. A zenekari hangversenyek műsorát júliusban Balatonfüreden, augusztusban a Zempléni Fesztiválon, szeptemberben pedig a pécsi Zeneszüreten is már a „Puccini Itáliája”-évad tematikához illeszkedő, verista repertoár adta, majd szeptembertől megkezdődött az intézmény „Operát az Operából!” elnevezésű, a Filharmónia Magyarországgal partnerségben megvalósult belföldi turnéja. 2018 szeptembere és 2019 áprilisa között 22 megyeszékhelyen és vidéki nagyvárosban 52 estbe sűrítette az Opera az évad esszenciáját, amelyben szerepelt szimfonikus hangverseny, verista operagála, klasszikus és kortárs műveket tartalmazó balettest és Puccini három műve, a Turandot, a Tosca és a Bohémélet félig szcenírozott, koncertszerű változatai. A sorozat rendkívül népszerűnek bizonyult a vidéki közönség körében, több mint 80%-os látogatottság mellett csaknem 24 ezer néző váltott jegyet az előadásokra.

Az Opera együttesei a vidéki közönség mellett a külhoni magyarsághoz is eljutottak, augusztus végén Szatmárnémetiben vendégeskedett a Figaro 2.0, szeptember 1-jén Beregszászon az Opera közreműködésével megújult, 3000 fős arénában csendült fel a Bánk bán, míg ezzel párhuzamosan Székelyföldön 8 helyszínen az Opera szabadtéri előadások megtartására alkalmas, színpaddá alakítható új turnékamionja mutatkozott be Donizetti Szerelmi bájitalával, amelyet Toronykőy Attila vitt színre. Az Operát az Operából! turné részeként 2019 márciusában a Bohémélet Dunaszerdahelyre, Újvidékre, Nagyváradra és Szatmárnémetibe is ellátogatott.

Szeptember végén együtteseink Magyarország soros V4-es elnökségének zárásához kapcsolódva Varsóban, Pozsonyban és Prágában mutatták be Kodály Székely fonóját és Janáček Jenůfa című alkotását, de a vendégjátékok sorában a legkiemelkedőbb esemény az Opera csaknem két hetes New York-i bemutatkozása volt, ahol Goldmark műve, a Sába királynője átütő sikert aratott, nemzeti operánkat, a Bánk bánt pedig megismertette a szélesebb nemzetközi közönséggel, aminek hatására a New York City Opera szándéknyilatkozatot írt alá egy önálló Bánk bán-produkció bemutatására. Erkel művének Ázsiában is áttörést hozott az elmúlt évad, ahol 2019 januárjában a Tegui Operával koprodukcióban valósult meg koncertszerű szcenírozott előadás, ennek az együttműködésnek a részeként áprilisban a dél-koreai együttes az Immortal Love című kortárs operát mutatta be az Erkel Színházban ugyancsak nagy sikerrel.

Budapesten a decemberi évadkezdést megelőzően az Erkel Színház 2018 szeptemberében a Carmina Burana 3D vetítéssel kísért előadásával nyitotta meg kapuit, ami Bogányi Tibor és Zászkaliczky Ágnes koncepciója nyomán valósult meg. Az előadás népszerűségét mutatja, hogy a 7 meghirdetett, telt házas előadás sikerét látva egy 8. időpontot is meghirdetett az Opera. 

A Puccini-tematika decembertől érvényesült, mikor az intenzív turnéidőszakot követően december 1-én az Opera csaknem 50 év után ismét műsorára tűzte A Nyugat lányát Vasily Barkhatov rendezésében. Ugyancsak ebben a hónapban az opera együttesei egy koncerttel és Giampaolo Testoni Fantasio és Fortunio című egyfelvonásos komédiáival (r. Almási-Tóth András) is ellátogattak Olaszországba, ahol a novarai Teatro Cocciában tartották meg az ősbemutatót.

A Puccinit és kortársait bemutató tematikába illeszkedett a Gioconda premierje 2019 februárjában (r. Almási-Tóth András), az eseménysorozatot pedig a májusban induló, háromhetes PucciniFeszt teljesítette ki, ahol a névadó szerző összes operája és számos jelentős műve felcsendült. A fesztivál keretei között valósult meg a Manon Lescaut (r. Szabó Máté) és az Edgar (r. Tulassay Ádám) premierje is, mindkettő egyaránt kiváltva a szakma és a közönség lelkesedését. Ugyancsak kuriózumnak bizonyult a Kolozsvári Magyar Opera koprodukciójában megvalósult A fecske előadás (r. Anger Ferenc), illetve a Magyar Rádió Énekkarának közreműködésével létrejött Messa di gloria hangverseny és szcenírozott Lidércek előadás (r. Aczél András). Szintén a PucciniFeszt keretében mutatta be az Opera Szálinger Balázs Krizantémok, avagy Liù halála című, vegyes stílusú alkotását (r. Szilágyi Bálint), amit Puccini életének egy tragikus momentuma ihletett. A nagy érdeklődést kiváltó fesztivál nagy sikerrel és csaknem 44 ezer látogatóval zárult.

2019 áprilisában megkezdődött a Kőbányai úton az Opera készülő új multifunkcionális logisztikai bázisán, az Eiffel Műhelyház területén kialakított játszóhely, a Bánffy-terem próbaüzeme, ami több (ős)bemutatónak is otthont adott. Első premierje a két Mozart töredékből készült pasticcio-opera, A kairói lúd, avagy A rászedett vőlegény volt, amelyet Ókovács Szilveszter ötlete nyomán Toronykőy Attila vitt színre, majd Kenessey Jenő Az arany meg az asszony és Örkény István – Tóth Péter Tóték című egyfelvonásosait Káel Csaba állította színpadra, amelyek közül különösen az utóbbi váltott ki pozitív visszhangokat. A próbaüzem 38 estje során csaknem 11,5 ezer regisztrált néző kereste fel a Bánffy-termet.

Az Opera Zenekar eredményei és sztárok az Operában

Magyarország legnagyobb, legrégibb és legsokoldalúbb együttese a Magyar Állami Operaház Zenekara, amely 208 opera-, operett- és musical-, valamint 66 zenekari kísérettel játszott balettelőadáson túl további 21 nagytermi és 5 kamarakoncertet adott, valamint további 26 gálakoncerten működött közre, ez utóbbiakon számos világhírű művész produkcióit is kísérve. 2018 júniusában az Opera Zenekara a Tokaji Fesztiválkatlanban és a VeszprémFeszten is részt vett José Cura gálakoncerjein, melyek közül az utóbbi helyszínen Miklósa Erikával, Rost Andreával és Ramón Vargasszal közösen lépett fel, míg az évad végi PucciniFesztbe illeszkedő Turandot előadásban Kalafot formálta meg. New York-ban Plácido Domingo nem csak védnöke volt Marton Éva mellett a vendégjátéknak, hanem a Carnegie Hallban Kocsár Balázzsal osztozva a pulpituson vezényelte is az együttest. A New York-i vendégjáték előtt nem sokkal az Opera Zenekar Ománban Juan Diego Flórez áriaestjén működött közre, míg a Müpában René Barbera, Maxim Mironov és Michal Lehotský fellépését kísérte az együttes. Januárban az Opera a Müpában-sorozat Simon Boccanegráját Alberto Gazale énekelte, míg februárban az Erkel színházi Lammermoori Luciában búcsúzott leghíresebb szerepétől Edita Gruberova. A tél vége így a dívák hava volt az Operában, hiszen operaházi pályafutása 25 éves jubileumát ünnepelte Sümegi Eszter, áriaestet adott Elīna Garanča, a Müpában lépett fel az Opera Zenekar kíséretével Olga Peretyatko, az évadtematikus Olasz Estély sztárvendége pedig Sonya Yoncheva volt. A PucciniFeszt is tartogatott neves vendégművészeket a budapesti közönségnek, a Manon Lescaut-ban de Grieux-t Marcello Giordani formálta meg, míg a fesztivált Gregory Kunde áriaestje zárta. A zenekart olyan kiváló karmesterek dirigálták, mint Luciano Acocella, Antonello Allemandi, Benjamin Bayl, Fabrizio Maria Carminati, Oliver von Dohnányi, Ion Marin, Carlo Montanaro, Nimrod David Pfeffer, Rizzo Pietro vagy Stefan Soltész, míg a hazai élvonalból Kocsár Balázs főzeneigazgató és Kesselyák Gergely első karmester mellett Bogányi Tibor, Dénes István, Halász Péter, Hamar Zsolt, Hámori Máté, Jankó Zsolt, Kollár Imre, Kovács János, Köteles Géza, Medveczky Ádám, Németh Pál, Szennai Kálmán és Vajda Gergely is a pulpitusra lépett.

Balettsikerek itthon és külföldön

A Magyar Nemzeti Balett 108 estet, ezen belül 5 külföldi vendégjátékot mutatott be az évadban, műsorán 3 premier és 17 repertoárelőadás szerepelt. A Triple Dance című est keretében két (Bedroom Folk, A tökéletesség szédítő ereje – The Vertiginous Thrill of Exactitude) az OMG című műsor részeként pedig egy (Sylvia pas de deux) magyarországi bemutatót vett fel programjába az évadban. Az együttes 2018 novemberében New Yorkban telt házak előtt és hatalmas ovációval kísérve adta elő A hattyúk tava, Don Quijote és LOL című előadásait, valamint 2018 szeptemberében a Zágrábi Nemzeti Színházba látogatott A víg özvegy balettváltozatával. A Balett 2019 januárjára meghívást kapott a Brnói Nemzeti Színházba is, ahol Limitless címen mutatott be modern estet, majd februárban a Nemzeti Táncszínház megnyitása alkalmából és a Budapest Táncfesztiválon is önálló modern műsorral jelentkezett. Az együttes tagjai az évad utolsó fellépését a Csillagóra gálával egy időben, a győri Magyar Táncfesztiválon tartották, ahol A tökéletesség szédítő ereje – The Vertiginous Thrill of Exactitude című koreográfiával vendégszerepeltek. Az ötödik alkalommal megrendezett Nagy Iván Nemzetközi Balettgála közönsége olyan illusztris vendégeket üdvözölhetett Budapesten, mint Olesya Novikova és Leonid Sarafanov a szentpétervári Mariinszkij és Mihajlovszkij Színház szólistái, Maia Makhateli és Artur Shesterikov, a Holland Nemzeti Balett művészei, valamint Ángel García Molinero és Anthony Pina a Spanyol Nemzeti Táncegyüttes képviseletében. A Magyar Nemzeti Balett 2018 decemberében is maratoni sorozatot adott A diótörőből, 24 előadásból az utolsó, szilveszteri produkció egyben a 100. előadása is volt a Wayne Eagling és Solymosi Tamás által 2015-ben színpadra állított koreográfiának. Az együttes által 3 éve életre hívott balettelőkészítő-tanfolyam, a Magyar Nemzeti Balettintézet diákjai közül februárban Ruip Katica a berlini TANZOLYMP Nemzetközi Táncfesztiválon ért el első helyezést, míg a bécsi VIBE-on Pákozdi Réka Zsófia érdemelt ki első helyet. Ugyanitt Csató Málna, Porkoláb Cecília, Sutherland Mia és Stepanian Anna kortárs csoport kategóriában a dobogó második fokáig jutott, Pásztor Lili pedig mint „a jövő tehetsége” részesült különdíjban.

Opera a köznevelésért

A Magyar Állami Operaház az elmúlt évadban is nagy figyelmet fordított a közönségnevelésre. A gyerekeket a legkisebbektől a kisiskolásokig 147 ifjúsági program várta, mint a legkisebbeket célzó Ringató, aminek idén az apukák számára meghirdetett hétvégi változata is útjára indult, továbbá a hangszerismertető Hangszervarázs és Csengő-bongó délután, illetve az épületet az opera vagy a balett műfaját bemutatva bejáró Operatúra Papagenóval és a Tütü-program. Az Opera legnagyobb vállalása a diákok felé idén is az OperaKaland volt. Az évadban a Háry János 16 előadását összesen 13 400 diák tekintette meg 109 településről az Erkel Színházban és az Eiffel Műhelyházban. Újdonságként a Lázár Ervin Program keretében első alkalommal nem csak középiskolásokat, de általános iskolásokat is vendégül látott az intézmény, akik a látogatók csaknem harmadát, 4284 főt tettek ki. Az Opera Nagykövete programban résztvevő megbecsült, színpadon már ritkábban viszontlátott művészei emellett előadásaikkal, személyes élményeikkel igyekeznek közelebb vinni a műfajt a diákokhoz, idén az intézmény 29 nagykövete csaknem 1200 előadást tartott 173 településen, míg a Filharmónia Magyarországgal közös OperaKommandó Borsod és Heves megyében 15 település 21 intézményét kereste fel interaktív beavató műsorával.

A pedagógusokat az OperAkadémia és a nagy sikerre valló tekintettel életre hívott OperAkadémia Plusz akkreditált továbbképzései várják, ahol az Opera művészeti vezetői, művészei és munkatársai tartanak opera- és balett-történeti előadásokat, valamint engednek mélyebb bepillantást az intézmény működésébe, tevékenységi köreinek részleteibe. A képzésben az idei évadban csaknem 100-an vettek részt. A szélesebb közönség számára az Opera 69 ismeretterjesztő előadást tartott az évad előadásaihoz kapcsolódóan. A szokásos Hangoló- és Faggató-programok, illetve a PucciniFeszt keretében rendezett Kreatív zenehallgatások mellett idén útjára indult a Kódfejtő-sorozat is, ami a kortárs szemléletű rendezések befogadását kívánja elősegíteni.

Az operai műfajok széleskörű népszerűsítésére törekszik az Opera által az M5 közszolgálati csatorna számára gyártott heti rendszerességgel jelentkező Opera Café című magazinműsor, valamint az ugyancsak az adó műsorán, illetve a Bartók rádióban sugárzott közvetítések is. Az intézmény idén is több saját lemezzel is jelentkezett, mint amilyen a minden újszülött csecsemőhöz eljutó Útravaló CD 2019-es kiadása vagy Fekete-Kovács Kornél A tündérkirálynő-előadáshoz írt jazzmuzsikája, továbbá válogatás a 100 éve született Joviczky József és a 70. születésnapját ünneplő Kincses Veronika legszebb felvételeiből. A könyvkiadványok között Tóth Aladár zenetudós, az Operaház egykori igazgatója és Berczelly István operaénekes, az Operaház örökös tagjának életútját bemutató köteteket jelentetett meg az Opera.