GermanLateNight
2018. május 13., vasárnap 21:00
Ajánló
Operák német nyelven, magyar felirattal
A hosszú karácsonyi ebéd; A bolygó hollandi nyitánya; Oda-vissza; Sancta Susanna
A bolygó hollandi nyitánya rövid szünet után a múzeum belső udvarán tekinthető meg.
Partnereink: Színház- és Filmművészeti Egyetem, Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, Magyar Képzőművészeti Egyetem
Osztályvezető tanárok: Ascher Tamás, Novák Eszter, Selmeczi György (zenés színházi rendező osztály); Horváth Csaba (fizikai színházi koreográfus-rendező osztály); Jákfalvi Magdolna, Kárpáti Péter, Upor László (színházi dramaturg osztály) / Meláth Andrea (Ének Tanszék) / Zeke Edit (Látványtervező Tanszék)
A hosszú karácsonyi ebéd, A bolygó hollandi nyitánya, az Oda-vissza, és a Sancta Susanna előadások a GermanLateNight című est keretében láthatók.
Részletek
- Helyszín
- Kiscelli Múzeum
- Dátum
- 2018. május 13.
- Kezdés ideje
- 21:00
- Befejezés ideje
- 23:30
A hosszú karácsonyi ebéd
A bolygó hollandi nyitánya
Oda-vissza
Sancta Susanna
Cselekmény
A hosszú karácsonyi ebéd
A cselekmény az amerikai Bayard-család ebédlőjében játszódik, és kilencven évet ölel át a família életéből, egyetlen hosszú karácsonyi ebédbe sűrítve azt. A folyamatos változás mögötti állandóság, és az állandónak hitt értékek fokozatos elhalványulása majd újraképződése egy család történetén keresztül ad társadalmunk és világunk működéséről keresztmetszetet. Sajátos sűrítéstechnikájának köszönhetően az opera az élet állandóan változó körforgását megragadva képes egymásba fonni a lét legalapvetőbb változásait: véget és kezdetet.
A német nyelvű bemutatót 1961-ben Mannheimban tartották, az angol nyelvű bemutatót a Juilliard School of Musicban 1963-ban, ahol Hindemith maga vezényelt. A librettót is maga a zeneszerző fordította németre. Az 1931-ben készült színdarab nagy hatással volt a maga korában. Orson Welles Aranypolgárának híres reggeli jelenete például Wilder műve nyomán született.
A bolygó hollandi nyitánya
vonósnégyesre, ahogy azt egy rossz, üdülőhelyi zenekar reggel 7 órakor a falu kútjánál lapról olvassa
Hindemith 1925-ös nyitányparódiája nem egyedülálló zenei tréfálkozás a zeneszerző életművében. A már címével is sokatmondó mű azonban nem csak szemtelenül eltorzította a wagneri eredetit, de a maga korában merész provokációt is jelentett a Wagnert idollá emelő, egyre inkább átpolitizált kulturális áramlatokkal szemben.
A GermanLateNight est keretében az eredetileg vonósnégyesre írt mű most egy nagybőgővel kiegészülve különleges helyszínen, a Kiscelli Múzeum udvarában fog „felcsendülni”. Az élményt az erre az alkalomra készülő koreográfia teszi teljessé, amely a hindemithi pimaszság igényével kérdez rá kulturális identitásunk bebetonozottnak hitt értékeire.
Oda-vissza
A fiatal Hindemith munkáit az 1920-as években még erősen a groteszk hatja át, melynek egyik legnagyszerűbb példája a komikumot előtérbe helyező, parodisztikus Oda-vissza. A negyedóránál rövidebb, sziporkázó, élénk, szatirikusan szkeccsszerű jelenet bemutatója 1927-ben volt Baden-Badenben. A történet szerint a feleség szeretőjétől érkezett levél hirtelen felborítja az idillinek tűnő házasság harmóniáját, majd a féltékenységből elkövetett gyilkosság, illetve a bűntudattól hajtott öngyilkosság a darab közepénél egy „magasabb erő” által „visszafordul”, és minden újra el-, avagy visszarendeződik.
Sancta Susanna
Paul Hindemith a 20. századi zeneirodalom egyik legfontosabb megújítója. A hangszeres művészként is nagy tehetségű zeneszerző legendásan gyorsan komponált, a Frankfurtban bemutatott fiatalkori művét, a Sancta Susannát kivételes tempóban, mindössze tizenhét nap alatt írta. August Stramm a blaszfémia határait súroló, expresszionista librettójának a Májuséji dal alcímet adta. A bemutató hatalmas botrányt kavart – amely természetesen jót tett Hindemith népszerűségének –, mert a mű kényes témát feszeget: a katolikus egyház apácáinak szüzességi fogadalma és az elfojtott testi vágy közötti feszültséget viszi színre.