PELLÉAS ÉS MÉLISANDE
2024. június 14., péntek 20:00
Ajánló
Opera öt felvonásban, két részben, francia nyelven, magyar és angol felirattal
Részletek
- Helyszín
- Eiffel Műhelyház – Bánffy Miklós terem
- Dátum
- 2024. június 14.
- Kezdés ideje
- 20:00
- Befejezés ideje
- 22:45
Cselekmény
I. felvonás
Golaud herceg vadászat közben eltéved, és egy gyönyörű, fiatal lánnyal találkozik, aki rémülten zokog egy forrás mellett. A lány a nevén kívül nem árul el neki többet magáról, de végül hajlandó vele menni. Golaud anyja, Geneviève bemutatja Mélisande-ot a fiú féltestvérének, Pelléasnak, akit megkér, hogy gondoskodjon a lányról, aki immár Golaud felesége.
II. felvonás
Pelléas és Mélisande egy kút mellett ülnek az erdőben. Mélisande egy gyűrűvel játszik, amit Golaud-tól kapott, ám ahogy az óra elüti a delet, beleejti a vízbe. Ugyanebben a pillanatban Golaud leesik a lóról vadászat közben. Amikor Mélisande meglátogatja sebesült férjét, az észreveszi, hogy hiányzik a gyűrű. Mélisande ijedtében azt hazudja, hogy egy barlangban vesztette el. Golaud követeli, hogy menyasszonya az éjszaka közepén induljon megkeresni a gyűrűt Pelléas kíséretében.
III. felvonás
Mélisande egy vártoronyban fésülködik. Pelléas érkezik ablaka alá, hogy elmondja a lánynak, távozni készül. Golaud megkérdezi fiát, a kis Ynioldot, hogy mit tud Pelléasról és Mélisande-ról, de a kisfiú nem tud semmit. A férjen kezd erőt venni terhes felesége iránt érzett féltékenység.
IV. felvonás
Golaud nagyapja, Arkel király biztatja Mélisande-ot, hogy egyszer még boldogságra lelhet Allemonde-ban, de Golaud közbeszól, és dühösen a földre taszítja feleségét. Pelléas a vár elhagyására készül, de előtte még egyszer találkozik Mélisande-dal a kútnál, ahol szerelmet vallanak egymásnak. A sötétben rájuk leső Golaud leszúrja Pelléast, majd a menekülő Mélisande nyomába ered, és önmaga ellen próbálja fordítani kését – sikertelenül.
V. felvonás
Mélisande leánygyermeknek adott életet, de haldoklik. Golaud meglátogatja, és megpróbálja kideríteni, hogy mi volt közte és Pelléas között. Mélisande bevallja, hogy szerette a fiút, majd meghal.
Galéria
Kritikai visszhang
"Kirsten Dehlholm rendezése a cselekmény statikusságát emeli ki: az állóképszerű jelenetek az üres színpadon játszódnak, vetített díszlet előtt. Az animációk egy-egy jelképet ragadnak meg: tárgyakat, érzéseket és egyéb elvont fogalmakat. (…) A színpadra állítás elsősorban a történet szimbolista, meditatív voltát igyekszik megragadni, a jelmezek is a szürrealitást hangsúlyozzák."
Péter Zoltán, Operaportál