Gian Carlo Menotti / Wolfgang Amadeus Mozart

A telefon / A színigazgató

kortárs opera 12
Elmarad
Mozart egyfelvonásos színházi paródiájából, A színigazgatóból kiderül, hogy a színi direktornak bizony nincs könnyű dolga, ha több énekesnő verseng a primadonnaposztért. Majd A telefon. Egy fiú szerelmet akar vallani egy lánynak, csakhogy a lánynál ott a telefon, ha csörög, fel kell venni. A mára valóban aktuálissá vált problémát egy hetvenéves bájos operán keresztül láthatja a közönség.

Gian Carlo Menotti

A telefon

Sok minden hiúsított már meg lánykérést: nem egyeztek bele a szülők, elszerették a menyasszonyt, esetleg a vőlegényt, haláleset történt, háború tört ki, és még sorolhatnánk. Az amerikai Ben lánykérésének útjába szintén akadály gördül – bár kevésbé drámai, mint a fentiek. Persze ne csodálkozzon az ember, ha élete párja történetesen telefonfüggő. 
L’amour à trois. 
A G. Schirmer, INC. kiadóval és jogtulajdonossal kötött megállapodás alapján.

Közreműködnek a Magyar Táncművészeti Egyetem hallgatói: Kópiás Konrád Lukács, Győrfi Erik, Borbély Szabolcs, Puczkó Smith Levente, Agárdi Márk Dávid, Kelemen Bence, Ordasi András, Babácsi Ruszlán, Pető Boglárka, Galambos Viktória Katalin, Csató Málna, Radványi Fanni

Wolfgang Amadeus Mozart

A színigazgató

Az énekesnők egymást tapossák a társulati helyekért, és minél több gázsit próbálnak kipréselni a direktorból, aki (természetesen) anyagi gondokkal küzd. Épp azon tépelődik, hogy mit érdemes játszatnia a színházában: „Tegye a kezét a szívére: nem épp a legrosszabb darabokkal keressük a legtöbb pénzt, és nem a mesterműveknél üres a nézőtér?” Madame Silberklang „pártfogója” anyagi támogatásáról biztosítja a direktort, amennyiben kedvesét szerződteti. A hölgyek „versenyt énekelnek”: egy-egy bravúráriában mutatják be, milyen hangi virtuozitással rendelkeznek; s miközben mindketten komoly témáról énekelnek, igyekeznek „leénekelni” riválisukat. Majd egy tercettben hisztérikusan próbálják egymás koloratúráit túlszárnyalva bizonygatni, hogy melyikük a Primadonna.

Hans Buff, színházigazgató
Bátki Fazekas Zoltán
Brigitte Herz, a felesége
Rőser Orsolya Hajnalka
Szelim Hekeri, műanyagmágnás
Kőrösi András
Julia Silberklang, amatőr primadonna
Fodor Beatrix
Johann Vogelsang, tenor
Mukk József

Előadások

Operaház – Szfinx-terasz
Operaház – Szfinx-terasz
Operaház – Szfinx-terasz

Cselekmény

A színigazgató
Az énekesnők egymást tapossák a társulati helyekért, és minél több gázsit próbálnak kipréselni a direktorból, aki (természetesen) anyagi gondokkal küzd. Épp azon tépelődik, hogy mit érdemes játszatnia a színházában: „Tegye a kezét a szívére: nem épp a legrosszabb darabokkal keressük a legtöbb pénzt, és nem a mesterműveknél üres a nézőtér?” Madame Silberklang „pártfogója” anyagi támogatásáról biztosítja a direktort, amennyiben kedvesét szerződteti. A hölgyek „versenyt énekelnek”: egy-egy bravúráriában mutatják be, milyen hangi virtuozitással rendelkeznek; s miközben mindketten komoly témáról énekelnek, igyekeznek „leénekelni” riválisukat. Majd egy tercettben hisztérikusan próbálják egymás koloratúráit túlszárnyalva bizonygatni, hogy melyikük a Primadonna.
A telefon
Ben elutazása előtt meglátogatja szerelmét, Lucyt, és titkon nagy dologra készül: meg akarja kérni a lány kezét. A nagy pillanatban azonban rendre megcsörren a telefon, szerelme pedig hosszasan csacsog rajta. Ben elkeseredésében még a telefonkábelt is megkísérli elvágni, de a nagy kérdést végül mégsem sikerül feltennie: muszáj indulnia, hogy elérje a vonatát. Távozása után nem sokkal Lucynél újra csörög a telefon: Ben az, egy fülkéből telefonálva kéri meg végül szerelme kezét, aki boldogan mond igent. Szerelmi duett – a telefonon keresztül.



Kritikai visszhang

[A telefon] „A kétszemélyes darab néhány táncossal és egy sétálgató telefonnal kiegészülve igen szórakoztató, és az okostelefonok idején nagyon is aktuális szórakozást jelent.” 
Wolfgang Kutzschbach, Das Opernglas