Carl Orff

Carmina Burana

mix opera 12

október 31., vasárnap 11:00

Erkel Színház – Nagyszínpad

Szcenikus kantáta eredeti nyelveken, magyar és angol felirattal

O Fortuna. Carl Orff leghíresebb művének elsöprő erejű kezdőmotívumait mindenki ismeri. Azt azonban már kevesen tudják, hogy a Carmina Burana nem oratorikus mű, hanem kimondottan színpadra szánt alkotás. Ez a darab latin nyelvű alcíméből is világosan kiderül: „világi dalok szólóénekesekre és kórusra, hangszerkísérettel és mágikus képekkel”.
Bogányi Tibor számos alkalommal dirigálta már a művet, és lassanként egy szcenizált előadás víziója született meg benne. A három szólista, a Magyar Nemzeti Balett három művésze és a monumentális, közel 100 fős énekkar köré lélegzetelállító látványt álmodtak az alkotók az Erkel színpadára: hat projektoron és LED-falakon elevenednek majd meg a 3D-s „mágikus képek”.
A produkció előtt a Bordó Sárkány Régizene Rend hangolja középkori dallamokra a közönséget.

Felhívjuk kedves nézőink figyelmét, hogy előadásunkban olykor zavaró, erős fényhatásokat alkalmazunk.

A produkció a Schott Music GmbH & Co. engedélyével jött létre.

Részletek

Helyszín
Erkel Színház – Nagyszínpad
Dátum
2021. október 31.
Kezdés ideje
11:00
Befejezés ideje
12:30
Koncepció
Zászkaliczky Ágnes Könnyű Attila Bogányi Tibor
Művészeti vezető
Zászkaliczky Ágnes Bogányi Tibor
Karmester, rendező
Bogányi Tibor
3D vizuális látványvetítés
Freelusion
Koreográfus, vizuális látványtervező
Papp Tímea
Vezető grafikus
Herczeg Ádám
Jelmeztervező
Szelei Mónika
Karigazgató
Csiki Gábor
A gyermekkar vezetője
Hajzer Nikolett
Magyar nyelvű feliratok
Pödör Ferenc
Angol nyelvű feliratok
Ismeretlen szerző

Előadások

Bemutató: 2018. szeptember 22.

Erkel Színház – Nagyszínpad
Erkel Színház – Nagyszínpad
Erkel Színház – Nagyszínpad
Erkel Színház – Nagyszínpad
Erkel Színház – Nagyszínpad
Erkel Színház – Nagyszínpad

Cselekmény

Mágikus képek 3D-ben

Zászkaliczky Ágnes festő- és orgonaművész és Bogányi Tibor karmestergordonkaművész 15 éve munkálkodnak közösen azon, hogy a komolyzenei hangversenyeknek szélesebb közönségréteget nyerhessenek meg azáltal, hogy koncerteket egyedülálló vizuális élménnyel gazdagítanak: a zenéhez Zászkaliczky Ágnes válogat projekciós anyagot kimondottan az adott zenedarabokra készített festményeiből. A Magyar Állami Operaház felkérésére született meg eddigi legnagyobb szabású vállalkozásuk, a Carmina Burana szuperprodukció, amelynek látványvilágát a világhírű, budapesti központú Freelusion Stúdióval együtt alkották meg.

„A Carmina Burana alapkoncepcióját Könnyű Attila forgatókönyvíróval hármasban dolgoztuk ki. Nem sokkal később rátaláltunk a Freelusion csapatára, akiknek egyedülálló technikai és művészi szakértelmével új szintre emelhettük a „vizuális koncertek” koncepcióját. Ennek az együttműködésnek köszönhetően egy olyan real time (azaz az élő zenével szinkronban, élőben vezérelt – a szerk.) háromdimenziós vizuális anyagot dolgoztunk ki, ami tökéletes összhangban van a zenével. A koncepciónk lényege az, hogy nem a látvány diktálja a tempót, hanem a zene: nem a karmesternek kell „lekísérnie” egy kész filmet vagy animációt, mint például sok filmzenei koncerten, hanem a zene áll az első helyen, és minden más ehhez alkalmazkodik. Egy olyan animációt kellett tehát létrehozni, amely alkalmas arra, hogy a koncert alatt, élőben követhesse a zenét. 
Orff rendkívül érzékletesen követi és kifejezi a dalok mondanivalóját a muzsikában. Épp ezért, az orffi koncepcióból kiindulva olyan „mágikus képeket” válogattunk ki, amelyek erősítik, de nem nyomják el a zene hatását, és nem illusztrálják, hanem elmélyítik a szöveget. A három nagy téma mentén szerveződik a vetítés hangulati dinamikája. Olyan ősi szimbólumokból építkeztünk, amelyek a magyar és az egyetemes jelképrendszerben is fellelhetők. Papp Tímeával, a Freelusion kiváló koreográfusával kidolgoztuk, hogy mely tételek alatt legyen tánc, amelyeket a Magyar Nemzeti Balett kiváló balettművészei táncolnak, Reményeink szerint egy mágikus, virtuális valóságba repítjük el a nézőket Orff elementáris muzsikája és az egyedülálló vizuális élmény segítségével.”

Bogányi Tibor és Zászkaliczky Ágnes

Kritikai visszhang

Életre szóló élmény a Budapesten színpadra állított Carmina Burana.
Kabai Domokos Lajos, Bekiáltás