Petrovics Emil

C'est la guerre; Lysistraté

opera

Hangversenyszerű előadás, magyar nyelven, magyar és angol felirattal

Nem kitalálni – megtalálni kell. Rátalálni. Rá kell találni a hangokra. Hogy melyikre, azt az ember biológiai alkata határozza meg. Találni kell, ez a titok” – hangzik Petrovics Emil (1930-2011) zeneszerzői ars poeticája. A hatvanas évek elején született két egyfelvonásosa, az átütő sikert arató C’est la guerre című zenedráma és az 1971-ben átdolgozott Lysistrate című vígopera. Az 1962-ben az Operaházban bemutatott C’est la guerre-ben a Vizavi nevű, tolókocsiban ülő nyugalmazott tisztben és a házmesternében a hatalom agresszív, egymást kiegészítő képviselőit teremtette meg. Az Operaház 1971-ben mutatta be az Arisztophanész vígjátéka nyomán készült Lysistratét, melynek célja a zeneszerző szavaival „hangokká alakítani a legendáktól és asszociációktól felragyogtatott görögségképzetet.”

Petrovics Emil

C'est la guerre

Karmester
Medveczky Ádám
Férj
Szemerédy Károly
Feleség
Váradi Zita
Szökevény
Fekete Attila
Vizavi
Szerekován János
Házmesterné
Wiedemann Bernadett
1. tiszt
Haja Zsolt
2. tiszt
Molnár Zsolt
3. tiszt
Haramza László
Csendőr
Bakó Antal

Petrovics Emil

Lysistrate

Karmester
Medveczky Ádám
Női karvezető
Szakács Ildikó
Lysistraté
Megyesi Schwartz Lúcia
Férfi karvezető
Horváth István

Előadások

Operaház

Cselekmény

C'est la guerre

Történik: Budapesten, 1944. második felében
A függöny előtt a Házmesterné és Vizavi katonaszökevények után vizslatnak. Ez, és a feljelentés a kedvelt szórakozásuk.
A férj és a feleség egy szökevényt rejtegetnek otthonukban. Ez 1944. végén halállal büntethető cselekmény. Nem is sejtik, hogy a lakásba bejáratos házmesterné, és egy szembeni rokkant ezredes, a Vizavi figyelik őket, és éppen katonaszökevényekre vadásznak. A férjet katonatisztek egy csoportja beviszi munkahelyére, a gyárba, az egyik tisztnek megtetszik az asszony s hogy újra lássa, mintegy véletlenül otthagyja az aktatáskáját. A feleség kidobja azt az ablakon. Jön a házmesterné. A feleség és a szökevény szeretők. Három csésze van az asztalon. A házmesterné jön a házbérért, és észreveszi ezt. Értesíti a tábori csendőrséget. Hozzák is vissza a férjet, előhúzzák a szökevényt, és velük távoznak. Az utcán felugatnak a géppisztolyok. Az asszony azonnal tudja, hogy a két férfinak vége. A "maradós" tiszt csak ennyit mond: c'est la guerre! Az asszony kiveti magát a negyedik emeleti lakás teraszáról az utcára.
A házmesterné és a Vizavi új áldozatok után néznek.

Lysistrate

Történik: az ókori Athénban
"Az athéni nők már nagyon unják a háborút. Összefognak, és elhatározzák, hogy ameddig csak a rusnya férfiak be nem fejezik a háborúskodást Spártával, addig nem hajlandók - hogy úgy mondjam - házaséletet élni. Az összefogás eredménye: általános ünneplés, béke. Legalábbis Arisztophanésznél." - Petrovics Emil

I. rész
Háború van, s a háború gondja a nőké
1. A nép fohásza a Békéhez (Vegyeskar)
2. Vita a háborúról (Lysistraté, női karvezető, női-, férfikar)
3. A nők esküje (Lysistraté, női karvezető, nőikar)
4. A férfiak nyomorúsága (Férfi karvezető, férfikar)
5. Verekedés a Fellegvár előtt (Férfi karvezető, női karvezető, férfi-, nőikar, Lysistraté)

II. rész
A fellegvárban
6. Férfi kellene (Lysistraté, nőikar)
7. Fohász (Női karvezető, nőikar)
8. Kuplé a női nemről (Női karvezető, nőikar)
9. Finálé (Lysistraté, női-, férfikarvezető, női-, férfikar)

III. rész
Kibékülés
10. A férfiak nyomorúsága (Férfi karvezető, férfikar)
11. Lysistraté bevonulása (Vegyeskar)
12. Jöjj, csatabontó (Férfi karvezető)
13. Epigramma (Lysistraté, vegyeskar)
14. Finálé (Lysistraté, női-, férfikarvezető, női-, férfikar)