Szálinger Balázs

SIEGFRIED-IDILL, AVAGY EGY BARÁTSÁG VÉGE / KRIZANTÉMOK, AVAGY LIÙ HALÁLA

mix opera 14
Elmarad
Előadások Elmarad

Szálinger Balázs

Siegfried-idill, avagy Egy barátság vége

A Wagnernél harminc évvel fiatalabb Nietzsche egy teljes évtizedet tölt a zeneszerző bűvöletében, de kapcsolatuk jóval több és fordulatosabb annál, semmint hogy csak bálvány és rajongója viszonyaként tekintsünk rá. Levelezésük és más dokumentumok alapján a generációs különbségtől a zeneesztétikán át a nagy filozófiai kérdésekig vagy akár emberi gyengeségekig minden terítékre kerülhet. És minduntalan feltűnik a Siegfried-idill hátborzongatóan szép muzsikája, amely egy sosem volt, de vágyott életérzést mond el szavak között, helyett.
Szálinger Balázs József Attila-díjas költő, színműíró, generációjának kiemelkedő, sokat foglalkoztatott szerzője.
Köteles Géza karmester, zeneszerző és olyan nagysikerű ‚zenei adaptációk’ fűződnek a nevéhez, mint pl. a FrenchLateNight, vagy a Parázsfuvolácska zenei megformálása. Az Opera e két művészt kérte föl, hogy „A Ring gyűrűi”-évad keretében írjanak egy Nietzsche és Wagner kapcsolatáról szóló darabot, amelyet Kálloy Molnár Péter rendezett.
Közreműködnek a Színház- és Filmművészeti Egyetem harmadéves hallgatói: Atlasz Barnabás, Bíró Kristóf, Bukovszky Orsolya, Gál Réka, Juniki Noémi, Kozma Veronika, Kukovecz Ákos, Lukács Ádám, Molnár András, Németh Áron, Nyomárkay Zsigmond, Pigler Emília (osztályvezető tanár Hegedűs D. Géza, társosztályvezető ifj. Vidnyánszky Attila)
Richard Wagner
Friedrich Nietzsche
Cosima Wagner
Elisabeth
Balettművészek

Szálinger Balázs

Krizantémok, avagy Liù halála

Puccini köztudottan rajongott a női nemért, ám ezt felesége, Elvira egyre kevésbé tolerálta. Az asszony féltékenységének áldozata cselédjük, Doria Manfredi lett, akit még akkor is üldözött a gyanúsítgatás, miután elcsapták a Puccini-házból. A lány végül öngyilkos lett; ártatlansága a boncolás során bebizonyosodott. 15 évvel később a zeneszerző Doria emlékét a Turandot önfeláldozó szolgálólányának alakjában örökítette meg: Liù hattyúdala az utolsó partitúraoldal, melyet Puccini a saját halála előtt befejezett.
Az Opera 2018-tól operatörténeti alaphelyzetű drámák inspirálásával szeretné a kortárs magyar irodalmat támogatni és az opera ügyét szolgálni. A Siegfried-idill után ismét Szálinger Balázs József Attila-díjas költő-színműírót kérte fel az intézmény, hogy a Krizantémok c. Puccini-vonósnégyes és a Turandot dallamainak ihletésére színdarabot írjon a cselédlány tragikus történetéből.
Közreműködnek a Színház- és Filmművészeti Egyetem harmadéves hallgatói: Atlasz Barnabás, Bíró Kristóf, Bukovszky Orsolya, Gál Réka, Juniki Noémi, Kozma Veronika, Kukovecz Ákos, Lukács Ádám, Molnár András, Németh Áron, Nyomárkay Zsigmond, Pigler Emília (osztályvezető tanár Hegedűs D. Géza, társosztályvezető ifj. Vidnyánszky Attila)

Puccini
Elvira
Doria
Fosca
Giulia
Tenor
Bartos Barna
Szoprán
Rőser Orsolya Hajnalka

Előadások

Eiffel Műhelyház – Bánffy Miklós terem
23. Uzoni Mária bérlet
Eiffel Műhelyház – Hevesi Sándor háziszínpad
Eiffel Műhelyház – Bánffy Miklós terem
28. Kékesi Mária bérlet
Eiffel Műhelyház – Bánffy Miklós terem
24. Barlay Zsuzsa bérlet
Eiffel Műhelyház – Bánffy Miklós terem