Bernáth-büfé

Cikk borítókép

Az Erkel Színház egyetlen fontosabb műalkotással büszkélkedhet: az I. emeleti büfé falképei Bernáth Aurél munkái.

A kétszeres Kossuth-díjas festőművész, grafikus, művészpedagógus Rippl-Rónai Ödön tanácsára kezdett el festészettel foglalkozni. Nagybányán Réti István és Thorma János növendéke volt, 1921-től Bécsben, később Berlinben, 1927-től Pöstyénben élt. A Műcsarnokban és az Ernst Múzeumban rendszeresen rendeztek kiállításokat műveiből. A Képzőművészek Új Társaságának tagja, a Gresham-kör szellemi vezetője volt, később a Magyar Képzőművészeti Főiskola tanáraként tevékenykedett. 

Az Erkel Színház első emeletén látható Szentivánéji álom című alkotás al fresco, Az ember tragédiája secco technikával készült 1973-ban, köztük aranyozott rozetták futnak végig a mennyezeten. A képek William Shakespeare és Madách Imre azonos című drámáiból merítik témájukat. Egyik mű sem illusztráció, nem a konkrét darabok egy-egy jelenetét elevenítik meg, figuráik mégis jól beazonosíthatók. A több mint száz négyzetméteres alkotások műemlékvédelem alatt állnak.

A terem elsősorban az előadások közti szünetekben alakul át a társasági élet egyik központjává, de kiváló adottságainak és sokoldalú alakíthatóságának köszönhetően más alkalmakkor is több, fontos esemény helyszíne. A produkciókhoz tartozó beavató előadások érdeklődői éppúgy megtalálják benne a helyüket, mint az Estélyek vacsoravendégei, a Ringatóra érkező babák és szüleik, a gyerekprogramokra vagy épp különleges kamaradarabokra kíváncsi nézők, továbbá a konferenciákra, továbbképzésekre érkező pedagógusok. Ezt a színes kavalkádot ráadásul a büfé feletti falakról lepillantó, 1961-ben plakettekben megörökített, a zenetörténet legnagyobb operaszerzői is figyelemmel kísérik: Csajkovszkij, Puccini, Muszorgszkij, Verdi, Wagner, Mozart és Gluck sem unatkozhat Bernáth Aurél freskói között.