2020. november 15-én a Kossuth-díjas Kamaraénekes, Kolonits Klára idézte fel kedvenc koloratúr és bel canto szerepeit az Eiffel Műhelyház Hevesi Sándor háziszínpadán. Az operaest 20:00 órától volt követhető a Facebookon és az Origón.
Kolonits Klára közel két évtizede bűvöli el az Opera közönségét Mozart, Meyerbeer, Donizetti, Bellini, Verdi, Offenbach és Erkel hősnőinek megformálásával, de neve szintén ismerősen cseng Európa számos országában, ahol több ikonikus szerepét, köztük az Éj királynőjét, Luisa Millert és Valéry Violettát alakította. Az operák mellett rendszeresen hallható dalesteken és hangversenyeken, koncertrepertoárja a barokktól egészen a kortárs művekig terjed. Számos nemzetközi énekverseny győztese, munkásságát 2010-ben Liszt Ferenc-díjjal, 2020-ban Kossuth-díjjal ismerték el, az Opera pedig kétszer is Kamaraénekesévé választotta, a 2013/14-es, valamint a 2018/19-es évadban. A MaszkaBál műsorában Erkel, Verdi és Bellini műveiből válogatott. Vendégével, az ugyancsak Kamaraénekes Balga Gabriellával már hallhatta együtt a MaszkaBál közönsége, akkor Kolonits volt a vendég. A mostani adásban újra a Normából adtak elő egy kettőst, ezúttal a második felvonásból. A meglepetésvendég egy fiatal tenor énekes, Nihn Duc Hoang Long volt,, aki a francia operairodalom egyik remekével készült.
Az előadás művészeti vezetője: Harangi Mária
Műsorvezető: Ókovács Szilveszter
Zongorán közreműködött: Szennai Kálmán
„Giselda az egyik szerepálmom” – villáminterjú Kolonits Klárával
Kedvenc Verdi és Erkel részleteiből is válogatta az Opera Kossuth-díjas kétszeres kamaraénekes koloratúrszopránja ma esti MaszkaBál-koncertjének programját. Az Operaház Facebook-oldalán november 15-én 20 órától látható, majd visszanézhető áriaesten Kolonits Klára vendége Balga Gabriella lesz, akivel Bellini Normájának egyik nagy duettjét is előadják.
A koncert műsorán egyaránt szerepelnek közkedvelt és vadonatúj áriák a repertoárjából. Hogyan állította össze a programját?
Az egyik fő szempont volt, hogy legyenek újdonságok, ezért az első három szám vadonatúj lesz, amivel szerettem volna magamat is inspirálni. A két kedvenc szerepem, Szilágyi Erzsébet és Violetta pedig azért került bele a válogatásba, mert mindig nagy örömet jelent ezeket énekelni. Reménykedtem benne, hogy a Traviatát idén itthon újra előadhatom, mert Budapesten 2013-ban énekelhettem utoljára (illetve egyszer 2016-ban, debreceni vendégjátékban), a COVID miatt azonban ez sajnos nem valósulhatott meg.
Az újdonságoknál maradva, Erkel István király és Verdi A lombardok című operáiból is először énekel részleteket. Mi ragadta meg ezekben a művekben?
Giselda áriáival franciául már foglalkoztam, olaszul viszont most tanultam meg. Ha megkérdezik tőlem, mi a nagy vágyálmom vagy szerepálmom, az elsők között ez lenne. Sokáig az Opera repertoárján volt, kicsit reménykedem, hogy talán idővel újra előkerül, mert ez is egy olyan fantasztikus mű, amiben nagyon sok kollégának számos remek szerep jutna. Az István királyban Crescimira szerepére idén nyáron már kaptam felkérést, később azonban elmaradt. Ő István cserbenhagyott szerelme, aki útjában áll a katolizálódásnak. Ritkán láttam a vonzalmat ilyen érzékien megfogalmazódni egy áriában. Az opera egészen megdöbbentő harmóniavilággal rendelkezik, Erkel itt már eltávolodott a bel canto eszményétől és az akkordfűzés egészen wagneri hatásokat mutat. Persze vitatott, hogy ebből mennyi Erkel Ferenc és mennyi a fiai munkája, de Kassai István, az Erkel Társaság egyik alapítója is felvetette, hogy akkor hol vannak az ilyen színvonalú munkák a fiai zeneszerzői oeuvre-jéből? Az ária egészen különlegesen transzcendentális élmény. Igyekeztem spirituális hangulatú műveket is válogatni, ilyen A lombardok Salve Mariája is. Mivel most mindannyian rendkívül szélsőséges és nehéz helyzetben vagyunk, ezért úgy gondoltam, hogy ez a fohász illik az alkalomhoz.
Az esten Kamaraénekes-vendége Balga Gabriella lesz, akivel Bellini Normájából adnak elő egy részletet. Ezt korábban Debrecenben énekelték színpadi produkcióban, milyen emlékei vannak erről?
Gabival a munka egészen különleges volt, ezért is örülök, hogy a MaszkaBálok sorában mindkét nagy Norma-duettet előadhatjuk, mert azt gondolom, hogy ami színpadon szoprán és mezzó között zeneileg és hangilag megtörténhet, annak az esszenciája itt jelen van: a bajtársiasság, a testvériség, az empátia és az igazi szeretet, valamint a féltékenység, az irigység, a kétségbeesés a harag és a düh, mind benne van ebben a két duettben. Gabi pedig az összes színt meg tudja mutatni, annyira gazdag, ugyanakkor finom személyiség, aki nagyon inspirálóan hat.
Említette a rendkívüli körülményeket, Ön hogyan birkózik meg a mostani helyzettel?
Most már sokkal nehezebben, mint tavasszal. Ez a kihagyás, ami kevés kivétellel csaknem a teljes 2020-as évet magába foglalja, olyan kérdéseket vet fel az ember fizikai és lelki állapotával, a karrierjével kapcsolatban, amire senki sem tudja a választ. Igyekszem sokkal szigorúbb és intenzívebb próbalehetőségeket keresni, mert a helyzet ahhoz hasonlatos, mikor egy sportoló nem tud versenyezni, és edzése is csak korlátozott lehetőségei vannak. Bizonyos idegpályák és izmok szerintem tagadhatatlanul visszafejlődnek, ezt mindenki érzi. A Facebook-oldalamon 77 alkalommal csináltunk EstiDalPostát a férjemmel, a dalok azonban nem jelentenek akkora fizikai terhelést, mint egy operaszerep. A következő hónapokban meg kell oldanom, hogy olyan terhelésnek tegyem ki magam, ami tavasszal vagy a nyár folyamán vár majd rám, és őszintén szólva ez most komoly fejtörést okoz.
Műsor:
Erkel: István király – Crescimira áriája a III. felvonásból („Álmodtam egy édes éjszakán”)
Verdi: A lombardok – Giselda imája az I. felovnásból („Te Vergin santa, invoco... Salve Maria”)
Verdi: A lombardok – Giselda áriája a IV. felvonásból („Qual prodigio… Non fu sogno”)
Verdi: A végzet hatalma – Leonora áriája a IV. felvonásból („Pace, pace mio Dio”) – előadja Balga Gabriella
Bellini: Norma – Norma és Adalgisa kettőse a II. felvonásból („Mira, o Norma”) – közreműködik: Balga Gabriella
Chopin: cisz-moll nocturne (Op. posth.) – előadja: Szennai Kálmán
Erkel: Hunyadi László – Szilágyi Erzsébet („La Grange”) áriája a II. felvonásból („Nagy ég, remegek!”)
Gounod: Rómeó és Júlia – Rómeó cavatinája a II. felvonásból („Ah! Lève-toi soleil”) – előadja: Nihn Duc Hoang Long
Verdi: Traviata – Violetta áriája az I. felvonásból („È strano, è strano... Sempre libera”)
Fotó: Nagy Attila