Tovább a tartalomhoz

Az adventi időszak első OperaSzerdáján a vidámságé kapta a főszerepet. 2020. december 2-án 20:00 órától A kairói lúd, avagy A rászedett vőlegény című Mozart-pasticcio legjobb részleteit láthatták az érdeklődők a Facebookon és az Origón.

A Szöktetés a szerájból sikere után Mozart két opera komponálásába is belekezdett, de mindkettőt abbahagyta. A kairói lúd, illetve A rászedett vőlegény című két töredékes komédiát tekinthetjük a Figaro és a Così előfutárának is, és olykor még a Don Giovanni világára is ráismerhetünk bennük. A töredékek Mozart életében nem kerültek színre, halála után viszont számos sikeres pasticcio, azaz több zenés mű részleteiből összegyúrt előadás is született belőlük. Az Opera 2019-ben Ókovács Szilveszter huszonöt éve dédelgetett ötletéből Németh Pál zenei irányítása mellett, Toronykőy Attila rendezésében vitte a világ elé az „új Mozart-operát”.

A mű keresztmetszetét Juhász Katalin jelmezeinek felhasználásával Tóth Erika állította színpadra. Közreműködött Kovács István (Don Pippo), Bakonyi Anikó (Celidora), Biri Gergely (Calandrino), Szerekován János (Lionetto), Váradi Zita (Lavina), Balczó Péter (Biondello) és Fülep Máté (Chichibio), valamint Jean Klára (zongora). Narrátor: Mona Dániel.

„Biondello amolyan belmontei karakter” – villáminterjú Balczó Péterrel

Mozart két operatöredékéből, A kairói lúdból és A rászedett vőlegényből 2019-ben készített pasticcio operát a Magyar Állami Operaház. Az OperaSzerda keresztmetszetei között az intézmény Facebook-oldalán december 2-án 20:00-tól látható közvetítés kapcsán a szerelmes ifjút alakító fiatal tenor nyilatkozott.

A kairói lúd, avagy A rászedett vőlegény szövevényes története két szerelmespár viszonytagságait dolgozza fel, akik boldogságának egy öreg pénz- és kéjsóvár márki mesterkedése áll az útjában. Milyen emlékeket őriz a színpadi bemutatóval kapcsolatban?

Kicsit hányattatott volt ennek a produkciónak is a sorsa, mert az Eiffel Műhelyház kivitelezése miatt a bemutató csúszott. Amikor már elkezdtük a munkát, a próbafolyamat nagyon jól sikerült. Toronykőy Attila rendezte, aki Szegeden dolgozik több mint 20 éve, és a hasonló vígoperáknak szakavatott ismerője, szinte minden évben rendez egy ilyet. Kicsit ezért is nehéz most a helyzetünk, mert díszletek nélkül állunk ki a kamerák elé, és persze mutatunk valamit a rendezésből, a darabból kiragadva az Attila által a zenére koreografált részletek és az előadás íve így kicsit megszakad. Az elmúlt két napban ezen kicsit törtük a fejünket Tóth Erikával, aki színpadra állította a közvetítést, de összességében jó előadás születik.

Biondello mennyiben klasszikus mozarti hősszerelmes figura?

Taminói mélységekig azért nem jutunk el, ő inkább amolyan belmontei karakter. Igaz, tiszta szerelmes, és ennek megfelelő énekelnivalóval rendelkezik.

Mennyire érzi magához közelállónak ezeket a szerepeket?

Belmontét nagyon szeretem, őt már énekeltem az Operában és hamarosan kezdjük a Szöktetés a szerájból jövő februári új bemutatójának próbáit, amiben ismét alakíthatom őt. Taminót is énekeltem már, úgyhogy ezeket a Mozart szerelmes tenorszerepeket nagyon szívesen és örömmel alakítom, a sort pedig most már Biondello is gazdagítja.

Szólt korábban a keresztmetszet színpadra állításról, milyen összeállításra számíthat a közönség?

A legszebb és legmutatósabb részeit szemeztük ki a darabnak Jean Klára korrepetitor segítségével. A recitativókat teljesen elhagytuk, csak a zárt számok maradtak meg, de szerintem így is teljes zenei képet kap majd a hallgatóság. Nekem mindkét áriám elhangzik, ezen kívül egy kvartettben és egy tercettben is részt veszek, így lényegében majdnem az egész szerepet alkalmam lesz elénekelni.

A közvetítés visszanézhető ITT.

Fotó: Nagy Attila