Tovább a tartalomhoz

2020. szeptember 30-án 20:00 órától egy közelmúltban bemutatott produkció, a Manon Lescaut című Puccini-opera keresztmetszetét láthatták az érdeklődők a Facebookon és az Origón.

Puccini képzeletét megragadta Manon Lescaut és des Grieux lovag szerelmi története, melyben a hősök egymásért szembeszállnak a társadalmi elvárásokkal és az elfogadott erkölcsi törvényekkel, hiszen a komponista saját életében is hasonlóan szenvedélyes történet zajlott: Elvira Bonturihoz kötődő hatalmas érzelmeket megmozgató viszonya, mely az olasz törvények szigora miatt nem válhatott hivatalosan házassággá, töltötte be az életét. Többen megpróbálták lebeszélni a témáról, nemcsak érintettsége okán, de Massenet Manonjának hatalmas sikere miatt is, de őt szerencsére nem lehetett eltántorítani, és megszületett első országos sikert arató műve, amely csakhamar meghódította a világ színpadait.

A Manon Lescaut-t Szabó Máté rendezésében 2019-ben mutatta be az Opera a Puccini Itáliája-évad keretében. A produkció keresztmetszetét Niklai Judit és Tóth Erika alkalmazta színpadra Horesnyi Balázs díszleteinek és Füzér Anni jelmezeinek felhasználásával. A főbb szerepekben Létay Kiss Gabriella (Manon Lescaut), Boncsér Gergely (Des Grieux), Szegedi Csaba (Lescaut), Palerdi András (Géronte de Ravoir) és Kiss András (Hajóparancsnok) voltak láthatók. Az előadás narrátora Mona Dániel volt, zongorán közreműködött Bartal László.

„A szerelem az, ami végül számára mindennél fontosabb” – interjú Létay Kiss Gabriellával

Az operairodalom egyik legváltozatosabb alakjának tartja OperaSzerda műsorán ma esti hősnőjét Létay Kiss Gabriella szoprán, az Opera Liszt-díjas Kamaraénekese, aki Szabó Máté 2019-es rendezését követően most az Opera internetes közvetítésében, keresztmetszetben énekli a kihívásokban bővelkedő szerepet.

Milyen emlékei vannak a Manon Lescaut tavalyi bemutatójáról?

Szerettem ezt a rendezést és szerintem a közönségnek is tetszett, és persze fájdalmas emlék, hogy azóta elvesztettük Marcello Giordanit, aki des Grieux-ként volt partnerem a premieren, és nagyon szép próbafolyamatot dolgoztunk végig.  A darab idén tavasszal szerepelt volna ismét műsoron, amit már meghiúsított a járvány, most októberben ezt pótoltuk volna, de sajnos a vírus okozta változások miatt előbb elmaradt az előadás, majd egy héttel később jött a hír, hogy az Opera szerdánként közvetítéseket tervez, aminek mi, énekesek szerintem nagyon örülünk, mert nekünk is nagyon fontos, hogy ne maradjanak ki hónapok. Ahogy egy sportoló sem tud jól teljesíteni, ha kimaradnak az edzések, ez nálunk is ugyanígy van, gyakorlatban kell maradnunk. Ez a közvetítés érdekes tapasztalat, kicsit olyan, mintha jelmezes főpróbát tartanánk, miközben a kamerák révén ezt bárki láthatja.

Mi az, ami Manon figurájában igazán megragadta?

Nagyon örültem ennek a szerepnek, régi vágyam volt, hogy elénekelhessem. Bár Manon személyisége nem tükrözi az enyémet, ezzel együtt nagyon érdekes karakter, és az egysíkúbb operai jellemek között kifejezetten ritka, hogy egy szerepben belül ennyiféle színt és játékot érzékeltethessünk a színpadon. A darab elején egy kis könnyed, viszonylag romlatlan lánnyal találkozunk, aki aztán egy gazdag ember kitartottja lesz. A pénz, a csillogás a személyiségére is hatást gyakorol, de közben a mély érzések és a szerelem is hiányoznak neki. Mikor azonban a kettőt egyszerre szeretné elérni, a magasból hirtelen a mélybe bukik, a pompát a börtön, majd a száműzetés váltja fel, ennek ellenére kiderül, hogy a szerelem az, ami végül számára mindennél fontosabb.

Puccini azért is a kedvencem, mert egyike a legérzelmesebb zeneszerzőknek, aki az emberi érzések legnagyobb magasságait és mélységeit mind zeneileg, mind hangilag megrázó erővel képes ábrázolni.

A korábban említett árnyalatokból mit tud bemutatni az esti keresztmetszetben?

A szerepem szempontjából az összes lényegesebb rész megjelenik az első megismerkedéstől, benne van az Ékszerária és a második felvonás nagy része, valamint a negyedik rész drámája is a nagy áriától a lezárásig. Pihenésre nem sok alkalom lesz, az összes nehéz rész megtalálható benne.

A színpadon kívül hogyan éli meg a vírushelyzet okozta nehézségeket?

Azt mondhatom, hogy Manonhoz hasonlóan a családommal mi is hullámokat éltünk meg, csak a való életben. A művészet nagyon megszenvedi ezt a vírust, sok más kollégához hasonlóan minket is több szempontból is érint, ezért is jó, hogy nem kell teljesen leállni, és egy-két koncert, illetve ez a keresztmetszet is alkalmat ad a pályatársakkal a munkára. Remélem, hogy a nézőknek így adhatunk valamilyen élményt, jó lenne, ha örömöt szerezhetnénk azáltal, hogy nem maradnak opera nélkül és egy ilyen különleges szemszögből is találkozhatnak a műfajjal. Nagyon bízom benne, hogy legkésőbb tavaszra rendeződik a helyzet, és lesznek újra a közönség előtt is előadások. Addig tanulunk, gyakorolunk, én is készülök szerepre, aztán meglátjuk, mit hoz a jövő.

A közvetítés visszanézhető ITT.  

Fotó: Berecz Valter