Wolfgang Amadeus Mozart

SZÖKTETÉS A SZERÁJBÓL

kortárs opera 12

2025. március 8., szombat 19:00

Eiffel Műhelyház – Bánffy Miklós terem

Ajánló

Daljáték három felvonásban, magyar nyelven, magyar és angol felirattal

Az előadás hossza: , 1 szünettel.
Az izgalmas történet – itt éppenséggel ifjú szerelmesek küzdenek, hogy kiszabaduljanak a szerájból – önmagában is a színpadi művek sikerének egyik kulcsa. A huszonéves Mozart változatos, frissességével és némi keleties jegyekkel tűzdelt zenéje azonban végképp ellenállhatatlanná teszi a Szöktetés a szerájból című daljátékot. Első operarendezése a mozarti ifjúságú Vecsei H. Miklósnak. A produkció frissességét, az operai hagyományokat olykor fricskázó előadásmódot a Kiégő Izzók vetítőcsapata és Varró Dániel új fordítása is garantálja.

Közreműködnek a Dózsa György Gimnázium és Táncművészeti Szakgimnázium kortárs-modern tánc szakos tanulói, illetve végzett diákjai.

Részletek

Helyszín
Eiffel Műhelyház – Bánffy Miklós terem
Dátum
2025. március 8.
Kezdés ideje
19:00
Befejezés ideje
21:45

Cselekmény

I. RÉSZ
Nem sűrűn jár idegen Szelim basa birtokán, ezen a furcsa, szinte elvarázsolt helyen. Belmonte, a fiatal európai nemes mégis idetalált a hajóján. A menyasszonyáért, Konstanzéért jött, aki hónapokkal ezelőtt barátaival együtt emberkereskedők fogságába esett, és most mindannyian Szelim basa foglyai.
Belmonte azonnal sietne a palotába, hogy kiszabadítson mindenkit, de Osmin, a basa erőszakos embere feltartóztatja és elkergeti. Ennek ellenére nem hátrál meg; elbújik, és kilesi, hogy barátai, Blonde és Pedrillo a basa gyárában kénytelenek robotolni. Egy alkalmas pillanatban felfedi magát Pedrillónak, akitől megtudja, hogy menyasszonyát, Konstanzét Szelim basa a szerelmével ostromolja, el is vitte egy többnapos hajóútra, amiről éppen most érkeznek haza.
A basa szelíden közeledik Konstanzéhoz, észérvekkel próbálja meggyőzni a szerelméről, de Konstanze sokadjára is elutasítja, mondván, hogy még mindig elvesztett vőlegényét, Belmontét szereti.
Pedrillo segítségével Belmonte építésznek adja ki magát a basa előtt, és bejut a palotába. Blondét a basa Osminnak ajándékozta, így hirtelenharagú és kissé szűklátókörű gazdája azt tehetne vele, amit csak akar, a fiatal lány mégsem fél tőle, bármikor kiosztja és helyreteszi.
Konstanze egyre nehezebben viseli, hogy elszakadt a vőlegényétől. A basa ultimátumot ad a lánynak: elfogyott a türelme, holnaptól szeretnie kell. Konstanze válasza egy újabb határozott nem. Szelim feladja az udvarlást és erőszakot helyez kilátásba.
II. RÉSZ
Pedrillo elmondja Blondénak a nagy hírt: Belmonte végre eljött, hogy megszöktesse őket. Blonde fut, hogy szóljon Konstanzénak, Pedrillo elkábítja és ártalmatlanná teszi a palota őrét, Osmint. A szerelmesek végre találkoznak, Belmonte pedig előadja a tervet: felgyújtja Szelim egyébként is gyanús gyárát, és amíg mindenki a tűzzel lesz elfoglalva, ők négyen hajóra szállnak, és megszöknek.
Elérkezik az este, és a megbeszéltek szerint elkezdődik a szöktetés. Osmin magához tér, és kutyáival sarokba szorítja a menekülőket. Mikor Szelim tudomást szerez a szökésről, végtelenül csalódott és dühös, börtönbe viteti a szerelmeseket, és elrendeli a kivégzésüket.
Éjszaka a cellában Konstanze és Belmonte örök szerelmet vallanak egymásnak, és egymás karjában boldogan várják a halált. Szelim, aki titokban kihallgatta őket, és fültanúja volt az őszinte és önzetlen szerelmi vallomásnak, végül legyőzi a bosszúvágyat, lemond Konstanzéról, és szabadon engedi a foglyokat. A frissen szabadultak indulás előtt hálásan köszöntik a nagylelkű uralkodót. Csak Osmin elégedetlen a fejleményekkel, de rá már senki sem figyel.

Kritikai visszhang

"A Kiégő Izzók csapatának köszönhetően mozgalmas, kifejező, szinte már virtuális valósághoz közeli világ kelt életre a felállított paravánokon. (…) A szeráj népét a táncosok jelenítik meg. Vetési Adrienn koreográfiája a bezártságot, megkötözöttségben való kapálózást és a szabadulásra való vágyat adja át a közönségnek. Vecsei Kinga Réta jelmezeinek erőteljes színvilága és állatszimbolikája a pompás környezet mellett a szerájban fogva tartott nők jogfosztott helyzetére, kiszolgáltatottságára és degradálására is utal."

Tfirst Mariann, Art7