
Bohémélet
Részletek
Ajánló
Vannak legendás operák. Ilyen ez a fiatal párizsi bohémek történetét elmesélő Puccini-mű, amelyben az operairodalom egyik legszebb románca egy kialudt gyertyával és egy elveszett kulccsal kezdődik. Vannak továbbá legendás opera-előadások, mint például ez a Nádasdy Kálmán-rendezés, amely Oláh Gusztáv varázslatos díszletében már-már színháztörténeti bravúrral 1937 óta van az az Opera műsorán, és ez idáig közel 900 előadást ért meg. Van, amin nem fog az idő. Ezen a csodálatos előadáson bizonnyal nem fogott.
Korhatár
Előadások
Bemutató: 1937. május 11.
Cselekmény
I. felvonás
Karácsonyeste Rodolfo, a költő és Marcello, a festő hideg, párizsi padlásszobájukban fagyoskodnak. A költő hiába veti drámáját a kályhába, az izzó szerelmi jelenetek sem adnak elég meleget. Colline, a filozófus barátjuk érkezik, de sajnos üres kézzel, mivel karácsony estéjén a zálogházak zárva vannak. Negyedik társuk, Schaunard, a zenész azonban pénzt és finom ételeket hoz. Váratlanul Benoît, a háziúr jelentkezik az elmaradt lakbérért, de kiteszik a szűrét, és elindulnak a kávéházba. Rodolfónak előbb még verset kell írnia, ő csak később követi három barátját. Alig kezd munkához, kopognak: Mimì áll az ajtóban, akinek a szél elfújta a gyertyáját. A két fiatal szíve hamarosan egymásra talál.
II. felvonás
A párizsi Latin negyed vidám, karácsonyi forgatagtól zajos. A négy barát és Mimì a Café Momus-nél ünnepel. Egy öregedő gavallér, Alcindoro oldalán feltűnik Musetta, Marcello egykori szerelme, aki elérkezettnek látja a pillanatot, hogy újból visszahódítsa a festő szívét. Némi ügyes színészkedéssel félreállítja az útból Alcindorót, és Marcello karjaiba repül. Mivel a bohém társaság pénze már elfogyott, csak a ki nem fizetett számlát hagyják hátra a visszaérkező Alcindorónak.
III. felvonás
Ködös, hideg hajnal a Barrière d'Enfer környékén, Párizs határában. Mimì Marcellót keresi, aki a szomszédos fogadóban él Musettával. Elpanaszolja fájdalmát, hogy Rodolfo állandóan féltékenykedésével gyötri, és azt hangoztatja, hogy váljanak el. Mindketten szenvednek, mégsem tudnak elszakadni egymástól. Marcello megígéri, hogy beszél Rodolfóval. Mimì elindul, és elrejtőzik egy közeli fa mögé. Kilép a kocsmából Rodolfo, és bevallja barátjának, hogy ma is ugyanolyan forrón szereti Mimìt, mint szerelmük első pillanatában. De a nő halálos beteg, csak az segíthet rajta, ha elválnak, és Mimì talál valakit, aki megfelelő életkörülményeket tud biztosítani számára. Hangos zokogás árulja el Mimì jelenlétét: mindent hallott. Miközben Musetta és Marcello – ki tudja, hányadszor – összevesznek, Mimì és Rodolfo könnyek között határozza el, hogy ha eljön a tavasz, elválnak egymástól.
IV. felvonás
Rodolfo és Marcello újból a padlásszobában dolgoznak, azaz csak dolgoznának, ha nem bénítaná meg mindkettőjük képzeletét az emlékezés. Mimìről és Musettáról ábrándoznak, amikor is Schaunard érkezik Colline-nal, akik felvidítják a társaságot. Mikor a féktelen jókedv tetőfokára hág, betoppan Musetta, és elmondja, hogy Mimì végső erejét összeszedve ide jön, hogy itt érje a halál, ahol oly boldog volt valaha. Mimì megérkezik, a szerelmespár magára marad, és visszaemlékezik az első találkozásra. Lassan visszaszállingóznak a bohémek és Musetta. Mire utolsónak Colline is beteszi maga mögött az ajtót, Mimì örök álomba szenderül.
dr. Till Géza
Média
Kritikai visszhang
„Alig lehet elhinni, hogy Nádasdy Kálmán rendezése, Oláh Gusztáv díszletei és Márk Tivadar jelmezei már több mint 75 évesek. (…) Miután felment a függöny a harmadik felvonásban, egy a ködben burkolózott vámsorompót lehet megpillantani, ami mögött egy gázlámpákkal körülölelt téli fasor perspektivikusan megrövidülve tűnik el a színfalak mögött. Hópelyhek hullnak alá a zsinórpadlásról.”
Harald Lacina, Der neue Merker
Operakalauz
Bevezetés
A Bohémélet többféle időben is elhelyezhető. Ott van mindjárt a történet históriai ideje, azaz 1830 tája, azután a cselekmény karácsonyestével induló naptári-és-évszaki (azaz dominánsan téli) ideje, s persze az opera keletkezésének kronológiai helye Puccini pályafutásán. Valamint kínálkozik még egy, mindahány említettnél meghatározóbb temporális dimenzió: a Bohémélet ugyanis az ifjúság mitikus idejében játszódik. Sok mindent megmagyarázhat ennek tudatosítása, többek között a bohémek életvitelét és csóróságát is. Merthogy az ő nincstelenségük személyes választás eredménye, s nem törvényszerű művészsors és persze nem is szociális igazságtalanság következménye. Ifjonti könnyelműség, a kötöttségektől szabad élet vágya rejlik mögötte, s ilyesformán voltaképp nem is indokolatlan az az ellenérzés, amelynek Simándy József adott hangot visszaemlékezéseiben Rodolfo figurájával kapcsolatban. Elvégre egy felelősségteljes férfi valóban inkább gyűjtene némi tűzifát a harmadik felvonás színpadán, semhogy a szerelme fagyoskodjon mellette. Csakhogy ez az szerepalak nem a felelősségét átérző férfi, s nem is tenorhős: a Mimi halálával záruló történet Rodolfo játékos-pózos és szabad ifjúkorának utolsó fejezete.
„A Bohémélet zenéje igazából azonnali élvezetre készült muzsika...s ebben az ítéletben rejlik mind a dicséret, mind a bírálat.” Ennyivel intézte el Puccini új operáját a torinói ősbemutatót követően a város egyik lapja, s ez a megállapítás paradox módon egyszerre tekinthető korlátolt butaságnak és lényeglátó telitalálatnak. A Bohéméletnek mindenesetre láthatólag nem ártott meg ez a kortársi ítélet, amit beszédesen illusztrálhat a tény, hogy a legnépszerűbb repertoárdarabok fölemlítésére több nyelven is használatos ABC-operák kifejezésében a B betű ezt a dalművet jelöli. De persze minek is a népszerűségre hivatkozni, amikor egy operához oly nyilvánvalóan személyes közünk van? Nem kell bohémnek vagy épp fiatalnak lennünk ahhoz, hogy átéljük a megismerkedés izgalmát, az összekerülés eufóriáját, az elválás fájdalmát és a veszteség gyászát, vagy hogy mi is szoríthassunk a „Che gelida manina” magas C-jéért. Találjuk bár a színpadon Oláh Gusztáv muzealitásukban is váltig hatásos, 1937 óta megunhatatlan díszleteit, vagy Damiano Michieletto 2016-ban Budapestre is elérkezett, egészen másként párizsias rendezését.
László Ferenc (Opera138)
B, mint Bohémélet
„Tisztelt Igazgató Úr,
nagyon hálás lennék, ha újságjában elhelyezné ezt a rövid hírt.
Leoncavallo mesternek a „Secolo” tegnapi számában tett nyilatkozata bizonyára meggyőzte a közönséget teljes jóhiszeműségemről; mert nyilvánvaló, ha Leoncavallo mester – akihez hosszú idő óta a barátság érzése fűz – előbb mondta volna el azt, amit valamelyik este tudomásomra hozott, én nem gondoltam volna Murger Bohème-jére. Most már – érthető okok miatt – nincs módom olyan udvariasnak lennem, amilyen barátommal és muzsikustársammal szemben lenni szeretnék. Egyébként miért fontos ez Leoncavallo mester számára? Zenésítse meg, s én is megzenésítem. Döntsön a közönség. A művészet eddigi példái nem azt mutatják, hogy ugyanazt a témát azonos művészi felfogásban kell tolmácsolni. Csupán azt akarom tudatni, hogy körülbelül két hónap óta, vagyis a Manon Lescaut torinói bemutatója óta komolyan dolgozom ezen az elgondoláson, és ezt senki előtt nem titkoltam el.”
1893 márciusában ez a Puccini által aláírt és a Corriera della Sera hasábjain megjelentetett levél adta hírül a világ számára első ízben annak az operának az előkészületeit, mely operából tartósan, sőt úgy lehet, az idők végezetéig a repertoár egyik legnépszerűbb alapműve vált. Az úgynevezett ABC-operák (Aida, Bohémélet, Carmen) majdani stabil beltagja persze ekkor még alig volt több egy vázlatos tervnél: egy, a világsikerbe épp csak belekóstolt komponista, két folytatólagosan próbára tett idegzetű librettista és egy merész okossággal spekuláló zeneműkiadó nagyralátó tervénél. Ám akárhogy is, alig pár héttel a Manon Lescaut világraszóló torinói ősbemutatóját követően, Giacomo Puccini, kiadója, Giulio Ricordi és a két író, Giuseppe Giacosa és Luigi Illica már a Bohémélet sorsa felett értekeztek.
Nem tudni, eredetileg kié volt az ötlet, hogy egy jó pár évtizeddel korábbi francia „regény-és-színdarab” legyen a következő Puccini-opera alapanyaga, s az még inkább talányos, hogy miként lett e kettős természetű mű mindjárt egy másik készülő operának, a Leoncavallóénak is a témájává, de a választás egyszerre tűnt kézenfekvőnek és kockázatosnak. A rövid életű, 1861-ben mindössze 38 éves korában elhunyt francia irodalmár, Henri Murger (aki íróként keresztnevét rendszerint angolos ipszilonnal használta) 1845 és 1849 között jelentette meg Jelenetek a bohémek életéből című történetsorozatát, amely azután könyvvé összerendezve, illetve színdarabbá formálva is a francia közönség elé került. A nincstelen párizsi művészek és szerelmeik egyszerre szentimentális és gunyoros, emelkedett és frivol, hétköznapi és egzotikus története hatalmas sikert aratott a maga korában, s utóbb sem merült feledésbe. Murger önéletrajzi elemekben gazdag műve (vagy talán inkább műcsaládja) a polgári közönség számára betekintést engedett a bohémek rendhagyó és rendbontó világába, a szabad szerelem nőket egyenjogúsító közegébe, s nem utolsósorban a könnyeknek is szabad utat engedő szerelmi- és művészromantika kulisszái közé. Megannyi vonzó és értékes erény Pucciniék számára, ám némi rosszmájúsággal az is felhozható, hogy Murger művének néhány alapvonása voltaképpen nem is esik olyan messze az első világsiker, a Manon Lescaut világától. Így az erkölcstelenség meg a túlzott hatásvadászat előre borítékolható vádjai mellett az alkotók még azt is kockáztatták, hogy lesznek, akik szimplán második bőrnek, a Manon Lescaut tematikai felöntésének ítélik majd az új operát.
Igaz, ha a kényelmességgel, sőt lustasággal oly gyakran vádolt Puccini és munkatársai valóban kényelmesek lettek volna, hát akkor nyilvánvalóan a történet színműváltozatát választották volna az új opera alapanyagául. De nem így történt, mivel mindannyian hamar felismerték, hogy a prózai mű többet őriz Murger látásmódjának eredetiségéből, humorának és érzelmességének testmelegéből, szemben a színmű könnyfakasztóvá összerendezett cselekményével. Persze akadt azért ott olyasmi is, amit mégiscsak hasznosnak bizonyult átvenni: elsősorban a szereplők számának ésszerű csökkentését és a figurák összevonását. Merthogy Murger regényében mindaz, ami utóbb a Puccini-féle Bohémélet első felvonásának második felét alkotja, azaz Mimì és Rodolfo szerelmes egymásra találása, eredetileg egy Jacques nevű szobrásszal és az ő halálos beteg kedvesével, bizonyos Francine-nel esik meg. A világ operaközönségét több mint száztíz éve megindító zárójelenet, azaz Mimì halála pedig ügyes összeolvasztása mindannak, amit Murger az amúgy kissé lelketlennek ábrázolt (de fehér kacsói révén már a regény lapjain feltűnést keltő) Mimì és az imént említett Francine haldoklásáról előadott.
A közös elhatározás tehát még 1893 elején megszülethetett, ám az 1896. február elsejei bemutatóig nem vezetett könnyű vagy egyenes, s pláne nem frusztrációktól mentes út a szerzőtársak számára. Merthogy Puccini minden értelemben próbára tette a két írót, de még
világsikerének egyengetőjét, Ricordit is: a türelmüket és a béketűrésüket éppúgy, mint a rugalmasságukat és a kongenialitásukat. A legköznapibb tétellel kezdve, Puccini valóban nem volt úgynevezett szorgalmas művész, s persze nem is csupáncsak tétlenkedésből tette félre időről-időre a Bohémélet munkálatait. Nyomon kellett követnie például a Manon Lescaut itáliai és európai bemutatóinak alakulását, s így egyebek mellett 1894-ben Budapestre is eljutott, s itt mindjárt roppantmód fel is lelkesült Nikisch Artúr karmesteri tehetsége láttán és hallatán. De a Manon Lescaut világhódítása mellett egy sereg más dologra is talált időt a Bohémélet elkészültének éveiben: jachtot vett és klubot alapított barátainak, letartóztatták vadorzásért és egy ízben még kémnek is nézték korszerű fényképezőmasinája láttán. S ráadásul más téma után is érdeklődni kezdett az előkészületek sűrűjében: a Parasztbecsület irodalmi alapművét jegyző Giovanni Verga Nőstényfarkas című művének megzenésítése kötötte le Puccini figyelmét 1894-ben. 1895-ben pedig – igaz, ez nem okozott fennakadást – megtekintette Firenzében Sardou Tosca című drámáját, Sarah Bernhardt címszereplésével. (Érdekesség gyanánt említhető, hogy sem a francia dráma, sem pedig az isteni Sarah nem nyerte el Puccini tetszését…)
Ráadásul Puccininak rengeteg aggálya támadt a közös munka során, ami erősen megviselte Illica, de még a nyugalma miatt Buddhának emlegetett Giacosa idegrendszerét is. Részben nem volt kimondottan következetes a korai elképzeléseivel kapcsolatban, részben pedig olykor nem is tudta megfogalmazni, hogy mit is szeretne: „valami…valami…valami” – karikírozta a Maestro tétovaságát egyik Ricordinak címzett levelében Giacosa. Volt e tétovaság és állhatatlanság mögött némi félelem is, hiszen Puccini még ezekben az években is megfogalmazta olykor személyes rémlátását, miszerint: „Az én sorsom pedig az lesz, hogy egész életemben helyi híresség maradok”. Mégis hangsúlyosabb volt az a – nem mindig érdemben megfogalmazott – minőségérzés, a zenés színpadi hatás mechanizmusainak és a közönség reakcióinak egyszerre tanult és ösztönös ismerete, amely Puccini ellenvetéseit és vétóit motiválta. Így Puccini dobatta ki a librettóból például azt a teljes felvonást, amely a mai harmadik és negyedik felvonás között bemutatta volna a közönségnek, hogyan távozik el Rodolfótól az új kedvesre találó Mimì. Ő volt az is, aki a záró felvonás vidám bohémtréfálkozásának, a négy bohém szertelen mulatságának epizódját és vele Schaunard szerepét visszanyesette a háborgó librettistákkal, s a második felvonás hatásos zárlata is az ő fölismerése nyomán került be a műbe – igaz, már csak az ősbemutatót követő szériákban. Viszont az is tény, hogy Puccinit meg is lehetett győzni, ha a színpadi hatás felől közelítettek az érvekkel: így került végül a negyedik felvonás elejére Marcello és Rodolfo híres kettőse, a mű egyik legnagyobb slágere.
Ha vontatottan és kisebb sértődések közepette is, de a Bohémélet elkészült: 1895 decemberében pont, helyesebben egy koponya és két keresztbetett lábszárcsont került a Mimì halálával záruló partitúra végére. „Kedves Puccini, ha most sem sikerült a kellős közepébe találni, otthagyom a szakmát és szalámit fogok árulni” – lelkendezett a magánkörben Dózseként emlegetett zeneszerzőnek Ricordi, aki nem csupán jó előre felismerte, de profi módon meg is szervezte a sikert. S mégis, az Arturo Toscanini által dirigált torinói bemutató (1896. február 1.) nem aratott átütő szakmai-kritikai sikert. Ki túlságosan érzelgősnek találta a sztorit, ki meg a nyomor zavarbaejtő naturalizmusát kifogásolta, s Torino első számú napilapja így sommázta a premiert: „A Bohémélet, ahogyan a hallgatók lelkére sem gyakorolt semmilyen befolyást, az operaszínházunk történetében sem fog túlságosan mély nyomot hagyni; a szerző okosan tenné, ha pillanatnyi eltévelyedésnek tekintené, s a továbbiakban
vidáman poroszkálna tovább a művészet útján.” Míg a rivális helyi orgánum bírálata ekképp fogalmazott: „A Bohémélet zenéje igazából azonnali élvezetre készült muzsika… s ebben az ítéletben rejlik mind a dicséret, mind a bírálat.”
„Azonnali élvezetre készült muzsika” – ezt a jellegzetességet lépten-nyomon felemlítik a Bohémélettel kapcsolatban, amely a közönség körében az első pillanattól kezdve hatalmas népszerűségre tett szert és villámgyorsan meghódította a világ operaházait. (Valamint nem csak kronológiailag előzte meg, de sikerével tartós homályba takarta Leoncavallo Bohémjait is.) S persze Puccini egész munkásságát e „gyanú” alá vette a kortárs kritika, amelynek legdurvább támadása épp Torinóban jelent meg 1912-ben: Fausto Torrefranca pamfletje 130 oldalon keresztül elemzi, miért is hatásvadász, szimplán kommerciális, fantáziátlan, s hogy miért nem muzsikus valójában Puccini. A közönségsiker kétessége, a direkt érzelmi reakciók gyanússága felbukkan még a magyar Puccini-irodalom első jelentős esszéjében, Csáth Gézának a Nyugat első évfolyamában megjelentetett írásában is. Hiába, az operaközönség csak nem akar „jobb belátásra” térni, s a „ma legnagyobbja”, a pillanat komédiás muzsikusa számára a jelek szerint az örökkévalósággal egyenértékű az a bizonyos pillanat.
László Ferenc