Pacsay Attila / Balogh Máté / Ókovács Szilveszter / Ábel M.G.E. / Kutrik Bence / A. P. Borogyin – Andorka Márton

RÖPOPERÁK

kortárs opera 14 premier 28. Rálik Szilvia bérlet

2025. április 12., szombat 19:00

Eiffel Műhelyház – Bánffy Miklós terem

Ajánló

Röpoperák és -balett magyar és angol nyelven, magyar és angol felirattal

Az előadás hossza: , szünet nélkül.

Nagy történelmi évadra készül az Operaház – ez persze csak játék, csak keret a Röpoperák-esthez, ahol három kis opera és egy balett ágyazódik be a színház a színházban történetbe, és ahol bepillanthatunk az elképzelt kulisszák mögé: énekesek és egy balett-táncos készül az évad operaházi előadásaira, miközben vívják mindennapi harcaikat önmagukkal, az ügyelővel, a jelmeztervezővel – bárkivel. A kerettörténet zeneszerzője Pacsay Attila.

Részletek

Helyszín
Eiffel Műhelyház – Bánffy Miklós terem
Dátum
2025. április 12.
Kezdés ideje
19:00
Befejezés ideje
21:00
Balogh Máté / Ókovács Szilveszter

Koronamonológok

A Röpoperák címet viselő kísérleti est „első felvonása” a Koronamonológok. A Szent Korona 1440-es ellopása a visegrádi vártoronyból előrevetíti a magyar királyság hanyatlását, idegen kézre jutását, megszűnését, a  trianoni feldarabolódást. A tettes, a német komorna visszaemlékezése az első magyar érintettségű női visszaemlékezések egyike: Kottanner Jánosné, aki élete végén szembenézni kényszerül a tettel, amellyel – akár önkéntelenül is – egy 500 éves királyság következő 500 évét siklatja ki. A tettnek több motívuma, olvasata és következménye van, amely egy-egy emberi magatartással és a történetmesélés különböző eszközeinek segítségével más és más végkicsengést adhat a történelmi ténynek.
Rengeteg díjat, számtalan magyarországi és külföldi bemutatót tudhat magáénak a mű komponistája, Balogh Máté, akinek ez az első alkotása, egy történelmi monoopera, amely végre az OPERA színpadán megszólal.
A Röpoperákkal keressük a választ a mindig izgalmasan gondolkodó rendező, Dömötör András szűrőjén keresztül: mit lehet ma kezdeni egy olyan régi, tradicionális műfajjal, mint az opera?

Ábel M.G.E.

Én csak törölgetek!

A fiatal magyar-amerikai szerző, Ábel M.G.E. az Egyesült Államokban és Angliában tanult zeneszerzést. Műveiben – legyen az opera, mozgóképhez vagy dokumentumfilmhez írt kompozíció – a cselekményt helyezi fókuszba, a zene pedig a valódi történést próbálja aláfesteni és a kimondatlan elemeket is megjeleníteni. Egyedi hangzásvilágában fontos szerepet játszik az elektronikus zene és a modern hangkeverési technológia. Műveit bemutatta már Amerikában, Olaszországban, Ausztriában és szerte az Egyesült Királyságban. Én csak törölgetek! című kamaraoperája a szovjet érában játszódó sötét hangulatú bohózat, amelynek „főhőse”, egy takarítónő hirtelen politikai intrikák és egy gyilkosság kellős közepében találja magát. Ám ez nem tántorítja el, ő teszi a dolgát…

Kutrik Bence

Ich bin ein ...er

John Fitzgerald Kennedy amerikai elnök 1963 júniusában érkezett a szovjet megszállástól rettegő Nyugat-Berlinbe, és megtartotta egyik legnagyobb hatású beszédét. „Kétezer éve ezt a mondatot ejtették ki a legbüszkébben az emberek: »Civis Romanus sum« (Római polgár vagyok). Ma a szabad világban ezt mondjuk helyette: »Ich bin ein Berliner« (…) – A szabadság sok bajjal jár, és a demokrácia nem tökéletes. De nekünk sosem kellett falat emelnünk a saját népünk otthon tartásáért, hogy ne szökjenek meg előlünk. (…) A szabadság egy és oszthatatlan, és ha csak egy embert is rabszolgasorba vetnek, akkor már senki sem szabad. (…) Minden szabad ember berlini, akárhol éljen is a Földön. Ezért mint szabad ember, én is büszkén ejtem ki ezeket a szavakat: Ich bin ein Berliner.”
Az Ich bin ein …er Kennedy beszédéből készült monoopera, amelynek zenéjét a Kutrik Bence komponálta.

Alekszandr Porfirjevics Borogyin – Andorka Márton

Igor heNceg

Az Igor heNceg a kivétel a három kis röpopera mellett: balettről van szó, ahol igazán kiteljesedik az egész kerettörténet, mégpedig Kerényi Miklós Dávid koreográfiájában, Borogyin zenéjére, amelyet Andorka Márton dolgozott át.